Med vår länkanalys får du en komplett bild av hur länkarna i din länkprofil ser ut. Vi går igenom alla dina länkar och ger dem ett betyg som ger dig en uppfattning om länken är positiv eller negativ för din hemsidas rankning.

Varför du behöver en länkanalys av din hemsida

Länkar kvarstår som en utav de mest betydelsefulla rankningsfaktorerna i Google, länkar kan ha både positiv och negativ inverkan på din hemsidas rankning. Det är otroligt viktigt att man analyserar alla länkar som pekar mot en hemsida för att avgöra detta.
Vi analyserar alla dina länkar och avgör om du bör behålla dem eller om du ska avskriva dig från dessa länkar.
Vid avsaknad av länkar så ger vi dig istället rekommendationer om vilken typ av länkar du skulle behöva för att ranka bättre i just din marknad.

Läs mer om våra tjänster

Vi är sökmotoroptimerare med erfarenheter från de mest konkurrensutsatta marknaderna i världen.

Att avgöra Google filter

Google använder sig av olika filter för att filtrera bort hemsidor som de inte litar på, filter som de baserar på negativa länkar. Vi avgör om dina länkar är negativa för din hemsidas synlighet.

Tillkortakommanden

Vi jämför din länkprofil gentemot dina konkurrenter för att se vilka länkar du bör skaffa för att få en likvärdig eller bättre rankning än dina konkurrenter.

Rekommendationer & handlingsplan

Vi ger er slutligen rekommendationer hur ni bör hantera era befintliga länkar samt hur ni bör göra för att utveckla och få mer länkar till er hemsida. En handlningsplan helt enkelt som ni kan använda och följa för att på ett säkert sätt öka er rankning.

Räkna ut priset för en Länkanalys för din hemsida

0$

Stort Tack! Vi återkopplar till dig snart

Hur många länkar ska analyseras?

Priset baseras på antalet länkande domäner till er hemsida

1 - 500 länkar

Beställ Mellan Länkanalys

500 - 1000 länkar

Beställ Länkanalys Stor
- +
1001

1000+ länkar

Ange hur många länkar din hemsida har och testa igen :)

GÅ VIDARE

Ditt Pris

Det slutgiltliga priset för din analys är (exklusive moms) :

Summary

BESTÄLLT PAKETInformationANTALPRIS
Rabatt :
Total :
BESTÄLL LÄNKANALYS

Osäker beställning e-post

Vet du inte hur många länkar din hemsida har?

Skriv in din e-post och hemsida nedanför så återkommer vi till dig med vilket paket som passar just din hemsida.

Google Penguin

Vi hittar alla dina skadliga och farliga länkar som kan utgöra en risk för filtret Penguin (pingvinen)

Manuellt Straff

Har du fått ett manuellt straff från Google måste du analysera alla dina länkar och be om en "reconsideration request" vi hjälper dig

Disavow fil

Vi hjälper dig att uppdatera din hemsidas disavow fil i Google Search Console

Varför du ska anlita oss för en länkanalys


Detta ingår i vår Länkanalys

  • Vi undersöker om du har ett Google straff / filter som påverkar din hemsida negativt
  • Vi bedömer alla era länkar och ger förslag på åtgärd
  • Har en konkurrent utsatt er för en negativ SEO attack så behöver ni vår hjälp
  • Vi analyserar kvaliteten på era länkar
  • Onaturlig ankartextfördelning kan leda till manuella åtgärder från Google, vi vet vilken % du bör sikta på
  • Vi kan göra outreaches för att ta bort onaturliga länkar från advertorials, gästbloggare eller köpta länkar
  • Har ni plötsligt tappat trafik behöver ni en länkanalys
  • Varje länk får ett betyg och en rekommenderad åtgärd, följ vår lista för att skapa en stenhård länkprofil som vinner över konkurrenterna.

BESTÄLL EN LÄNKANALYS AV OSS

VÄLJ RÄTT STORLEK PÅ DIN LÄNKANALYS


Paketen baseras på antal domäner som länkar till din sajt, välj den som passar dig!

Osäker på hur många domäner du har länkar ifrån?

Fyll i fältet nedanför så kollar vi åt dig, vi berättar vilket paket du bör beställa.

Osäker beställning e-post

Läs vad som ingår i vår länkanalys

(Klicka för att gå till sektion)

Mer ingående förklarat vad som ingår i vår Länkanalys

Överblick över antalet länkar

Överblick över antalet länkar

Vi skapar oss en överblick genom att kolla på hur många länkar som din hemsida har. Hit räknas alla länkar som pekar till er hemsida oavsett om det är do-follow eller no-follow länkar.

Antalet länkar spelar stor roll i hur din hemsida presterar i Google, ju mer länkar från relaterade hemsidor desto bättre synlighet får din hemsida.

Har du däremot väldigt många länkar från orelaterade hemsidor och kanske hemsidor på andra språk finns det en risk att Google anser att dessa länkar är skapade just för att manipulera sökresultatet för den hemsidan och länkarna kan då ha negativ effekt på din hemsidas synlighet.

Antalet unika domäner som länkar

Det är känt att Google endast lägger vikt för ett fåtal länkar per unik domän. Du får alltså inte mer länkkraft om du har 1000 länkar från www.exempel.se jämfört med 5 länkar från samma adress.
Du bör istället sikta på att 1 länk från 1000 olika unika domäner.

När exakt länkkraften för varje länk per domän avtar är oklar, men enligt oss på canoonic avtar den redan efter 3-5 länkar.

Att mäta antalet unika domäner som länkar till din hemsida blir därför ett bättre mått när man jämför mot konkurrenterna och man får en mer realistisk bild.

Antalet unika länkande domäner

Antal dofollow och nofollow länkar

Antalet dofollow och nofollow länkar

Vi grupperar alla era länkar utefter attributen dofollow och nofollow för att skapa oss en uppfattning om vilka länkar som verkligen skickar länkkraft till er hemsida.

Var är en dofollow länk?

Svar: En dofollow länk är en länk som skickar länkkraft vidare till destination. Google följer dessa länkar och ger dem stor betydelse.

Exempel på dofollow länk i HTML:

<a href="www.exempel.se" rel="nofollow">Gå till hemsidan</a>

Dofollow länkar är den vanliga typen av länkar och den kräver inte att man lägger till något extra till HTML koden. Skapar du en länk på din egna blogg eller hemsida så är den automatiskt dofollow.

Vad är en nofollow länk?

Svar: Nofollow attributet skapades för att tilldela länkar som man inte har förtroende för men som man vill länka till ändå. Det kan också användas för att inte ge andra hemsidor länkkraft i onödan även fast man litar på dem.

En nofollow länk anger i HTML att sökspindlar såsom Google inte ska följa länken till destinationen och på det viset undgår man att skicka vidare länkkraft till hemsidor som man inte litar på.

Var kan man hitta nofollow länkar?

Svar: Nofollow attributet används oftast på hemsidor som tillåter användare att skapa eget innehåll, det kan exempelvis vara kommentarsektioner och diverse forum.

Eftersom att man inte kan lita på vad använadare postar för länkar i dessa öppna sektioner väljer man istället att ge alla länkar nofollow attributet.

Exempel på nofollow länk i HTML:

Nofollow länk exempel

Som du kan se så lägger man till: rel="nofollow" efter destinationen i HTML koden för att åstakomma detta.

Vad betyder nofollow för dig?

Svar: Det är vanligt och anses naturligt för hemsidor att ha nofollow länkar som pekar mot hemsidan och du ska inte vara orolig bara för att du har ett par nofollow länkar till din hemsida.

Har du däremot 100% nofollow länkar innebär det att ingen länkkraft kommer till din hemsida och din synlighet i Google är förmodligen väldigt låg.

Vid en analys av din länkprofil kommer vi ange antalet nofollow länkar och dofollow länkar som du har.

Ankartexten för din länkprofil

En ankartext är det ord som används för att länka till en sida, vare sig det är en internlänk eller en externlänk.
Exempel på ankartext: I den här meningen är ordet Canoonic ankartexten och pekar mot vår startsida.

En anakartext skickar indikationer till Google om vad sidan som man länkar till handlar om och Google lägger stor vikt vid ankartexten när det kommer till din synlighet för just det ordet.

Vill du synas för exempelvis sökordet ”skor online” så bör du ha en del inlänkar med just den ankartexten som pekar mot din hemsida.

Eftersom att detta är en stor del av Googles algoritm är det många som har utnyttjat detta genom åren och Google har blivit bättre på att filtrera bort resultat som har en onaturligt hög andel ankartexter som riktar in sig på samma ord hela tiden.

Man bör alltså sträva efter att ha en naturlig ankartextprofil som innehåller en blandning av kommersiella sökord samt mer naturliga ankartexter.

Exempel på en ankartextprofil som är naturlig kontra en som inte är naturlig och riskerar att filtreras eller straffas av Google:

En länkprofil som har naturliga ankartexter är SVD.se

Exempel på hur en ankartext länk ser ut
Naturlig ankartext i en länkprofil
I mer konkurrensutssatta segment ser man ofta en överanvändning av sökord i ankartexterna som i detta onaturliga exempel:
Onaturliga ankartexter i länkprofilen

Vi analyserar din ankartextprofil

Vi analyserar din ankartextprofil och ger dig ett betyg som baseras på om den är naturlig eller onaturlig. Om den skulle visa sig vara onaturlig och vi misstänker att du kanske har hamnat i ett Google filter så ger vi dig rekommendationer på vad du bör göra för att handskas med din ankartextprofil för att få den att bli mer naturlig och för att du ska få ut maximalt med styrka från dina länkar.

Exempel på ip adresser (DNS) för domäner

IP adresser för domäner

Google kollar även på IP adresserna för de domäner som länkar till din hemsida för att avgöra hur pass naturlig din länkprofil verkligen är.

Ju fler olika IP adresser hemsidorna som länkar till din hemsida har desto naturligare anses de vara. Likt att länkkraften avtar per domän så avtar länkkraften om alla dina länkar kommer från hemsidor som ligger på samma IP adress.
Vi analyserar domänerna som länkar till dig för att avgöra hur naturlig din länkprofilen verkligen är.

Anledningen till att Google kollar på detta är att det annars skulle vara enkelt och billigt att manipulera sina inlänkar genom att starta nya hemsidor hostade på samma IP adress där man sedan länkar till huvudsidan för att på det viset manipulera sökresultatet för hemsidan.

Länkutveckling över tid

Här analyserar vi din länkutveckling historiskt sett för att skapa oss en uppfattning om vad som har gjort att andra hemsidor har länkat till dig under en viss period men som sedan har slutat att länka till dig.

Vi analyserar din länkhistorik för att se hur ni återigen kan öka antalet länkar till er hemsida genom att använda framgångsrika tidigare beprövade metoder.

Det kan exempelvis handla om att ni har fått väldigt mycket länkar till en artikel som ni skrev på er blogg som handlar om ett ämne som intresserar många. Vi ger er denna viktiga information så att ni kan skapa mer utav denna typ av innehåll för att på så vis öka antalet inlänkar till er hemsida.

Graf över länkutveckling

Inlänkar till 404 sidor/trasiga sidor

Inlänkar mot 404-sidor

Vi kollar så att ingen av din länkkraft går förlorad för att en extern länk pekar mot en 404 sida på din hemsida. En 404 sida är som du säkert vet en sida som inte finns, när någon försöker besöka en sida som inte finns på din hemsida så returnerar servern en 404 sida. Länkar som pekar mot 404 sidor är därför länkkraft som går till spillo.

Detta är framförallt vanligt på ehandelsbutiker där man ofta lägger till och tar bort produkter vilket betyder att URL:er tas bort. Alla länkar som tidigare gick till en viss produkt URL går då istället till en 404 sida, detta är negativt både för användaren som inte hittar det han / hon letar efter och för att länkkraften inte kommer till användning.

Så här hanterar man inlänkar mot 404-sidor

Korrekt hantering av den här typ av länkar är att identifiera en sida som är live och som kan ersätta den gamla sidans syfte för att sedan använda sig av en 301 redirect från den gamla URL:en till den URL som är live.

Denna redirect kommer skicka besökaren till en sida som är live och länkkraften kommer att överföras till den nya destinationen. På detta vis löser redirecten 2 problem.

Vi ger dig en fullständig lista som du kan agera utifrån

Skulle det vara så att vi hittar inlänkar till 404 sidor på din hemsida så ger vi dig en fullständig lista på var länkarna kommer från, vilken ankartext de har samt rekommendation på var du skall redirecta dem för att utnyttja deras fulla potential.

Bildlänkar

En annan form av länkar är bildlänkar som går direkt till en bild på en annan hemsida, detta uppstår när en webmaster / bloggare / hemsideägare istället för att ladda ned bilden från din hemsida och ladda upp den på sin egna, direkt anger URL:en för bilden på din hemsida.

Bildlänkar är en naturlig del av en länkprofil men en textlänk i en artikel är att föredra över en bildlänk när det kommer till vilken som har störst påverkar på din rankning i Google.

Bildlänkar till din hemsida och site-wide länkar

Länkar som är ompekningar/redirects till din hemsida

Antalet länkar från redirects

Här analyserar vi om du har länkar som redirectar till din hemsida, vi avgör hälsan på dessa redirects och avgör om de har en positiv eller negativ inverkan på din hemsida.

Att ha redirects till sin hemsida är naturligt om de kommer från hemsidor som du har migrerat med den nuvarande hemsidan.

Ett exempel kan vara om du flyttar din bloggsektion från en subdomän till huvuddomänen: blogg.exempel.se till exempel.se/blogg/

I det fallet ovan är det naturligt att ha en redirect och det skulle inte anses vara manipulerande i Googles ögon.

Att ha redirects från domäner som inte direkt har att göra med din hemsidas ämne kan vara negativt om det är i stor skala. Google kan se detta som att du medvetet försöker överföra PageRank via en redirect till din hemsida och de kan välja att straffa dig för det.

Vad man även kan se är att konkurrenter medvetet försöker gömma negativa länkar genom en redirect till din hemsida, mer om detta hittar du under sektionen spamattacker som du hittar nedanför.

Spamattacker med negativa länkar

Eftersom att Google har filter och straff för länkar som de anses vara negativa har detta skapat möjligheten att manipulera länkprofilen för konkurrenter för att på det viset minska konkurrentens synlighet i Google.

Hur går en länkspamattack till?

En länkspamattack går till på det viset att man skapar tusentals länkar från källor med lite förtroende där man överanvänder sig av ankartexter som man vet kan trigga ett Google filter.

Vanligt att se är exempelvis att förövaren använder sig av pornografiska söktermer när de länkar till din hemsida, detta främst för att Google ska hissa en röd flagg och markera din hemsida som olämplig.

Det är även vanligt att förövaren överanvänder ditt huvudsökord när de länkar till dig tusentals gånger för att på det viset ge sken av att du själv försöker manipulera din synlighet för just det sökordet. Ett exempel kan vara att förövaren skickar tusentals länkar med ankartexten ”skor online” till din hemsida över 1 dag.

Detta kommer då att anses vara en onaturlig länktillväxt när Google ser dessa länkar och risken att du hamnar i ett Google filter ökar.

En länkspamattack kan få förödande konsekvenser för din hemsidas synlighet och det är otroligt viktigt att du bevakar din länkprofil för att se vad som händer.

Har din hemsida blivit utsatt?

I vår länkanalys kollar vi fall någon har skickat negativa länkar till dig medvetet och ger dig rekommendationer på hur du ska tackla detta. Vill du att vi på canoonic bevakar din länkprofil varje månad så bör du anlita oss på månadsbasis som sökmotorkonsulter så tar vi hand om din hemsida och säkerställer att ingen vill den illa.

Exempel på spamattack och negativ länkattack

Disavow länkar med en komplett disavow-fil

Disavow Fil

Disavow filen används för att avskriva sig från negativa länkar som pekar mot din hemsida. Denna funktion är en utav de mest kraftfulla funktioner som finns i Search Console kontot.

Hur får jag tillgång till Disavow funktionen?

Svar: Du måste ha ett Google Search Console konto för att använda denna funktion. Google Search Console är din hemsidas konto hos Google. Där får du all viktig inforamtion som berör din hemsida och hur Google ser på den från ett tekniskt perspektiv.

Skapa ett Google Search Console konto här: Google Search Console

Följ instruktionerna för att aktivera ditt konto och koppla ihop med din hemsida.

Hur hittar jag till Disavow filen?

Svar: Google har medvetet gjort det svårt att hitta till disavow filen, allt för att man inte av misstag skall använda sig utav filen. Man måste veta exakt vad man gör när man använder disavow filen, felaktigheter i denna fil kan få ödestigra konsekvenser för din hemsidas synlighet i Google. Om du använder den korrekt kan den tvärtom ha väldigt positiva inverkningar på din hemsidas synlighet.

När du väl är inloggad hittar du disavow funktionen på denna adress: https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main

Vilket format ska användas för disavow filen?

Svar: Filen ska laddas upp i .txt format.
Du kan döpa filen till vad du vill så länge det är en .txt fil.

Exampel: min-disavow-fil.txt

Hur avskriver jag min hemsida från länkar?

Svar: Du kan avskriva en länk via att antingen lista URL:en där länken till dig finns, du kan också lista domänen där din länk finns för att avskriva dig från hela domänen.

Så här går det till:
domain:exempeldoman.se

Ovanstående avskriver dig från alla länkar från hela domänen och bör användas om hela hemsidan är opålitlig och verkar vara av låg kvalitet.

http://exempeldoman.se/sida-med-lank-till-min-hemsida

Med detta format kan du avskriva dig från endast en sida på en hemsida, det betyder att Google kommer ta andra länkar från den hemsidan i beaktande men de kommer inte ta den länken på just den sidan i beaktande.

Ett exempel på när just detta kan användas är om din hemsida har fått ett manuellt straff för köpta eller på annat vis manipulerande länkar, då kanske du har en länk från en bra hemsida med bra auktoritet men länken på en specifik sida har blivit listad som köpt av Google och den är därför negativ för din hemsida men du vill inte friskriva dig från naturliga länkar som du kan få från hemsidan i framtiden.

Hur stor kan en disavow fil vara?

Svar: En disavow fil kan vara 2 mb.
2 mb för en .txt fil är otroligt många rader, det finns med andra ord ingen risk att du använder slut på all plats.

Vi laddar upp och administrerar din disavow fil

Som tidigare nämnt så kan ett felaktigt användande av disavow filen ha stor inverkan på din hemsidas synlighet.

Du bör vara väldigt kunnig på SEO för att använda filen. Vi rekommenderar dig att du anlitar oss för en SEO implementering för att ladda upp din disavow fil så att det blir gjort på rätt sätt.

Negativa och Positiva omnämningar

En omnämning är när en person nämner din hemsideadress eller ditt varumärke utan att länka till dig. Denna omnämning kan vara positiv eller negativ. Google har sagt att de ibland gör manuella granskningar av hemsidor för att se vad kunder / klienter säger om varumärket. Därför är det logiskt att förutsätta att Google kan basera din synlighet på vad diverse recensioner säger om din hemsida.

Vi utför varumärkesbaserade sökningar för att se var och vad personer säger om dig, ditt varumärke och din hemsida.

Vi ger dig er komplett lista med sidor där personer diskuterar er. Med hjälp av denna lista kan du svara på kritik så att fler få se din sida på saken.

Positiva omnämningar kan användas för att skapa ett nära samarbete med bloggare eller personer som gillar ditt varumärke och produkter.

Positiva och negativa omnämningar/mentions utan länk till din hemsida

VANLIGA TERMER VID EN LÄNKANALYS

VAD ÄR GOOGLE BOWLING?

Google bowling syftar till negativ SEO som handlar om att skapa off-site faktorer som ger en negativ signal till Google med hjälp av dåliga länkar för att på det viset förstöra auktoriteten för den hemsidan som får till följd att deras synlighet sjunker i Google.


VAD ÄR EN AGGRESIV ANKARTEXTFÖRDELNING?

Google kollar på alla dina inkommande länkar och dessa ankartexter för att avgöra vad din sida handlar om. Har du många länkar till din hemsida med ankartexten ”köpa skor” så förstår dem att man kan köpa skor på din hemsida och chanserna för att din hemsida rankar bra för det sökordet ökar. Skapar du egna länkar på ett eller annat sätt så har du möjlighet att påverka ankartexten och därför strävar många efter att endast fokusera på huvudsökordet när man länkar till en hemsida. Google har sedan länge analyserat hemsidors ankartextfördelning för att avgöra om de är överoptimerade och onaturliga för att på det viset hitta och straffa ”spammare”. En hemsida bör ha sitt varumärkesnamn som vanligaste ankartext. Anlitar du oss för en länkanalys kollar vi bland annat på detta.


VAD ÄR ETT LÄNKNÄTVERK?

En vanlig metod för att skapa länkar till hemsidor som man vill öka rankningen för är att skapa egna nätverk av hemsidor som man själv äger och som man kan placera länkar på tillbaka till den hemsidan man vill öka rankningen för. Detta gör personer med ganska stor framgång men med väldigt hög risk. Man pratar ofta om PBN, som står för Private Blog Network (Privat bloggnätverk) och Public Blog Network (Publikt bloggnätverk). Private syftar till ett nätverk som du själv äger och där endast dina länkar finns. Ett Public nätverk är ett nätverk som du eller någon annan äger där man säljer länkar till andra.


Snabblänkar

Länkar till viktiga sidor för att lära dig mer om oss och våra tjänster samt mer om SEO. Vill du se alla våra tjänster, klicka på SEO-Shoppen nedanför

   SEO-Shoppen

   Sökmotoroptimering

   Beställningsformulär

   Om Canoonic

   Kontakt

Kontaktuppgifter

Här hittar du kontaktuppgifter till oss, använd vår mailadress eller formuläret intill för att komma i kontakt med oss på snabbast vis

E-post

hej@canoonic.se

Välkommen till vårt kontor i Stockholm!

Svetsarvägen 15, Solna 171 41 Stockholm

Välkommen till vårt kontor på Malta!

Tigne Place, Block 12, Suite M4, Tigne Street, Sliema SLM 3171 Malta

Fyll i formuläret

Vi svarar alltid inom 24 timmar på dina frågor. Du är välkommen med alla typer av frågor om oss eller om våra tjänster

E-post: Obligatoriskt*
Ditt Meddelande: Obligatoriskt*