Vår SEO Analys är den mest omfattande i branschen & vår populäraste tjänst. Tjänsten passar till alla typer av hemsidor. Använd vår analys för att skapa dig en förståelse över vilka brister din hemsida har.

Så här går det till att köpa en SEO Analys av oss

Här går vi igenom exakt hur vi arbetar med våra SEO analyser samt vad som ingår när du köper en SEO Analys. Vi förklarar när och hur du har nytta av våra analyser för att öka din synlighet i Google.

Använd vår prisberäknare längre ner på den här sidan för att se vad en analys av just din hemsida kostar. Fyll i de uppgifter som efterfrågas när du har sett priset och skicka sedan in din beställning.

En av våra SEO Konsulter tar sedan kontakt med dig för att ge dig en uppskattad leveranstid för din SEO Analys och höra med dig om du vill ha rapporten skickad till dig i något speciellt format. Standardformaten som vi skickar i är PDF samt Excel.

Läs mer om våra tjänster

Vi är sökmotoroptimerare med erfarenheter från de mest konkurrensutsatta marknaderna i världen.

Använd vår SEO Analys för att:

Se alla brister på din hemsida

Vi går igenom samtliga URL:er på er hemsida för att skapa oss en komplett lista på brister som behöver åtgärdas. Vi ger sedan ett slutgiltigt betyg för att ni ska förstå hur ni ligger till.

Se om er SEO byrå gör sitt jobb

Om ni redan har en SEO byrå som ni arbetar med men vill ha en bedömning från en tredje part om hur effektiva de egentligen är så passar vår SEO Analys perfekt.

Få en handlingsplan

Våra SEO Analyser innehåller en handlingsplan som du direkt kan skicka över till en utvecklare och dina andra medarbetare för att börja implementera alla åtgärder som vi rekommenderar.

Hur mycket kostar din SEO-Analys?

Priset baseras på antalet sidor som analyseras. Använd vår prisberäknare för att se exakt vad en analys av just din hemsida kostar.

0$

Stort Tack! Vi återkopplar till dig snart

Hur stor är din hemsida?

Priset baseras på antalet sidor på din hemsida

Beställ SEO paket liten

1 - 100 sidor

Beställ SEO paket mellan

101- 500 sidor

Beställ SEO paket stor

501+ sidor

Ange storleken på din hemsida och testa igen :)

ANLITA OSS

Ditt Pris

Det slutgiltliga priset för din analys är (exklusive moms) :

Summary

BESTÄLLT PAKETInformationANTALPRIS
Rabatt :
Total :
BESTÄLL SEO ANALYS

Förbättra din SEO

Jobbar du inte aktivt med SEO kommer du börja tappa marknadsandelar mot dina konkurrenter. Din hemsida förtjänar din fokus och bättre SEO.

SEO-bedömning

Vi gör en bedömning av hur pass sökmotorvänlig din hemsida är.

SEO-rapport i PDF

Vi skapar en utförlig SEO-rapport där vi ger din hemsida ett betyg samt förklarar vad du behöver förbättra.

Detta kan du förvänta dig av vår Sökmotoroptimeringsanalys


Lista Problem SEO Analys

  • Få en checklista med alla din hemsidas problem
  • Fullständig teknisk SEO audit, vi täcker in allt viktigt
  • Vi är kompetenta SEO konsulter med mångårig erfarenhet
  • Få en komplett lista på din hemsidas SEO-problem
  • Våra SEO "tester" lever upp till Googles +300 parametrar
  • Våra analyser kommer ge dig mätbara affärsresultat
  • Vi använder toppmoderna SEO-verktyg när vi analyserar din webbplats
  • Vi berättar hur du ligger till i jämförelse med dina konkurrenter

BESIKTA DIN HEMSIDA HOS CANOONIC

VÄLJ RÄTT STORLEK PÅ DIN SEO-ANALYS


Paketen baseras på din sajts storlek, välj den som passar dig!

Osäker på hur många sidor just din hemsida har?

Fyll i fältet nedanför så kollar vi åt dig, vi berättar vilket paket du bör beställa.

Hur många sidor har din hemsida

Läs vad som ingår i vår SEO Analys

(Klicka för att gå till sektion)

Mer ingående förklarat vad som ingår i vår On-site SEO Analys

Förklaring av Robots.txt filen

Robots TXT

Robots.txt filen ligger alltid på följande URL på en hemsida: /robots.txt

Filen ger instruktioner till sökrobotar (Spindlar) hur de får röra sig på en hemsida.

Du kan alltså av misstag råka blocka Googles spindlar från att crawla din hemsida, om du har en robots.txt fil som ser ut som bilden här intill så har du blockat Google och andra spindlar och bottar från att ta sig in på din hemsida. Detta är vanligt att se på hemsidor som är under konstruktion och nyligen skapade hemsidor.

Innehåller din robots.txt fil följande kommando:

User-agent: *
Disallow: /
bör du höra av dig till oss direkt så hjälper vi dig att ta bort blockningen.

Sitemap XML

En Sitemap I XML format är inte till för en vanlig användare på en hemsida, den är konstruerad för att effektivt och strukturerat kunna läsas av sökmotorer som snabbt vill skapa sig en bild på alla sidor som finns på din hemsida som ska vara indexerade för hemsidan.

Som du kan se på bilden så anges URLer samt prioriteten på dessa URLer, det är viktigt att URLen retunerar en statuskod 200.

Prioriteten för en URL i sitemap XML

Prioriteten anger en indikation till sökmotorer om hur ofta den just den sidan uppdateras och utifrån den informationen kan de bestämma hur ofta just den sidan ska besökas för att indexera nytt innehåll.

Vår analys av din sitemap i XML format

I vår analys säkerställer vi först och främst att din hemsida har en Sitemap i XML format, om den saknas så kommer vi rekommendera dig först och främst att skapa en. Därefter kommer vi analysera strukturen för att se om sökmotorerna kan besöka och förstå din sitemap på korrekt sätt. Vi kommer granska URLer för att se vilken statuskod de retunerar och om du endast har URLer där som du vill ha indexerade. Vi kollar också att du har en länk till din sitemap från Robots.txt som gör att sökmotorerna verkligen kan hitta filen.

Fördelarna med att ha en sitemap XML

För att ge sökmotorerna en fullständig överblicksbild över alla sidor på din hemsida för att på så vis kunna inkludera dem i sina sökresultat.

Med en Sitemap kan du öka antalet indexerade sidor i Google avsevärt vilket betyder att din exponering på olika sökord ökar, vilket i sin tur innebär mer trafik till din hemsida.

Detta är något som är rekommenderat att ha enligt Googles egna riktlinjer men förvånande nog så är det många som saknar just en sitemap XML när vi gör våra analyser.

Sitemap XML exempel

Sitemap HTML exempel

Sitemap HTML

En sitemap HTML eller helt enkelt en sidkarta som det ofta benämns som är en navigeringssida på din hemsida som är till för användaren och inte direkt till för sökmotorerna som en Sitemap XML sida är.

Den syftar till att hjälpa besökare på din hemsida att hitta det dem letar efter genom att på ett smidigt sätt lista upp viktiga sidor på din hemsida med klickbara länkar.
I bildexemplet bredvid kan du se vår sidkarta och hur vi har valt att strukturera den.

En sidkarta är ofta länkad till från footern på en hemsida och det är även fördelaktigt om man länkar till sidkartan från din 404 sida. Eftersom att du vet att de besökare som hamnar på din 404 sida (sidan kunde inte hittas) letade efter en URL som inte längre finns. Med hjälp av en sidkarta kan du alltså hjälpa besökaren att hitta det den letar efter.

Google rekommenderar alla hemsidor att ha en välstrukturerad sidkarta som användare kan ta hjälp utav.

Vad vi analyserar

Vi säkereställer att du först och främst har en sidkarta i HTML format. Om detta saknas rekomenderar vi dig att skapa en och hur den bör struktureras.

Har du en befintlig sidkarta analyserar vi strukturen och statuskoderna på alla länkar från den. Vi kollar även att du har länkar till din sidkarta från footern och från din 404 sida.

Site: Sökkommando i Google

Den finns en hel del olika sökkommandon i Google som de flesta inte känner till som gör att man kan se mer specificerade resultat. Site: sökkommandot är en av dem, just detta kommando retunerar alla sidor på en hemsida som är indexerade.

Hur man använder site: sökkommandot

Se bilden intill för att se exakt hur man gör för att använda detta kommando.

Steg 1: är att gå till Google på det spåk man har sin hemsida på. Du som läser det här har troligen en hemsida på svenska och ska därför gå till Google.se för att se det mest trovärdiga resultatet.

Steg 2: är att skriva site: följt av index på hemsidan, om man skulle göra ett sitesök för canoonic.se skulle det därför se ut såhär: site:canoonic.se

Steg 3: Du ser efter det alla indexerade resultat i Google för just den hemsidan.

Vad vi gör här är att analysera sökresultaten för att försöka hitta duplicerade sidor, tunna sidor, användaruppgiftkänsliga sidor som är indexerade men som inte borde vara det.

Vi jämför även antalet indexerade sidor mot antalet sidor som du har live på din hemsida för att få en uppfattning om Google möjligen har indexeringsproblem med din hemsida.

En förklaring kan vara i dessa fall att din hemsida saknar en Sitemap XML, eller att du har problem med dina interna länkar som gör att Google inte kan hitta och indexera alla dina sidor.

Site: Sökkommando i Google

Exempel på en titel och meta beskrivning

Titlar och Meta beskrivningar

Titlar och Meta beskrivningar beskriver just ditt sökresultat i söklistorna och det är din chans till att sticka ut jämfört med konkurrenterna för att få användaren att klicka på just ditt resultat och besöka din hemsida. Det är också ett viktigt tillfälle att beskriva ditt resultat till Google så att dem förstår vilka sökord ditt resultat är relevant att visas för.

Titeln = Den blåa länken som man klickar på för att komma till sidan.

Meta beskrivning = Den svarta texten som visas under titeln som förklarar resultatet mer ingående.

Vad vi analyserar

För långa titlar

Som du kan se i bildexemplet intill så väljer Google att korta av alla Titlar som är för långa genom att använda tre punkter ...

Detta är något som ofta drar ner klick på ditt resultat då det inte ser lika bra ut. Vi analyserar alla dina titlar och ger dig en lista på titlar som du behöver korta ner för att de inte ska kortas av från Googles sida.

För korta titlar

För korta titlar riskerar att inte ge tillräckligt med information om sidan till både Google och användaren och det är mindre chans att du lyckas övertala användaren till ett klick på just ditt resultat. Vi hittar alla dina sidor i vår analys som är för korta och som du måste jobba mer med.

Titlar som saknas

Om din titel saknas helt så kommer Google att välja en titel åt dig, dessa titlar är ofta väldigt generella och uppmanar inte till klick. Vi letar upp alla sidor som saknar en titel och ger dig en lista på sidor där du bör implementera titlar.

Sökordet i titeln

Det är viktigt att ditt sökord som du vill synas för på just den sidan är med i titeln på ett eller annat sätt. Du har säkert lagt märke till att en titel som innehåller sökordet du just sökte på i Google är skrivet i bold text. Detta gör att ordet står ut och användaren har lättare att ta till sig ditt resultat. Google vill också gärna se sökordet eller en variation på sökordet i titeln för att de lättare ska förstå att sidan är relevant för just dem fraserna.

För långa meta beskrivningar

Det samma gäller med för långa meta beskrivningar, de blir alltså nedkortade med tre punkter om de överstiger gränsen för hur lång en meta beskrivning får vara.

För korta meta beskrivningar

För korta meta beskrivningar är ett problem för att de inte ger tillräckligt mycket information till användaren och personen väljer säkerligen ett mer tilltalande resultat med en utförlig beskrivning istället för din. Om beskrivningen är för kort riskerar man att Google skapar sin egen beskrivning som då blir väldigt generell och inte uppmanar till klick.

Avsaknaden av meta beskrivningar

Om meta beskrivning helt saknas så kommer Google skapa sin egen vilket leder till samma problematik som med för korta beskrivningar.

Sökordet i meta beskrivningen

Om du har sökordet som du vill synas för för just den sidan i meta beskrivningen så kommer det att bli bold i sökresultatlistan när en användare söker på det exakta ordet men även på relaterade sökord.

Användning av H1 och H2 rubriker

En heading tagg avgör storleken på en rubrik och Google kollar på dessa för att få indikationer om vad sidan handlar om.

Rubrik 1 eller Heading 1 som det heter är den med störst vikt när det kommer till SEO, Rubrik 2 bör också användas för att på ett eller annat sätt inkludera sökordet eller relaterade ord till det sökordet som är prioritet för just den sidan.

Restrerande rubriker: H3, H4, H5, H6 kan användas fritt i texten för att dela upp stycken.

Vi analyserar din hemsidas H1 och H2 rubriker

H1 Rubriker

Vi skannar alla dina sidor och säkerställer att samtliga sidor har en H1a.

Vi kollar antalet H1or på alla sidor, en sida bör endast ha en H1 tagg per sida för att inte förvirra Google.

Vi kollar strukturen, längden och ordet på alla H1or på din hemsida. Din H1a bör inte vara över en viss längd och den bör inkludera sökordet som är viktigast för just den sidan. Vi granskar alla dina H1or för att avgöra om de uppfyller dessa kriterier, om inte så får du en lista på alla de H1or som du måste förbättra och hur du ska göra det.

H2 Rubriker

Inte lika viktigt som H1 rubriker men även denna rubrik skickar indikationer till sökmotorerna vad just den sidan handlar om. Här kollar vi efter längden, antalet samt vilket ord som används. Rubriken bör nämligen innehålla någon variation på sökordet.

Användning av H1 och H2 headings

200 - OK

Statuskoden 200 innebär att förfrågan accepterades och sidan kunde laddas utan problem.

301 - Permanent omdirigering

Statuskoden 301 betyder att sidan är permanent omdirigerad till en ny URL.

302 - Tillfällig omdirigering

Statuskoden 302 innebär att adressen tillfälligt omdirigerar till en annan URL.

404 - Sidan kunde inte hittas

Statuskoden 404 innebär att inget innehåll kunde hittas på den adress som blev efterfrågad.

500 - Internt serverfel

Statuskoden 500 betyder att förfrågan stötte på ett oväntat hinder från att ladda sidan.

Responskoder 200, 301, 302, 404, 500

En responskod berättar statusen för just den sidan när en användare försöker ladda sidan. Den här informationen är ytterst viktig och om man inte regelbundet skannar sin hemsida efter dessa statuskoder riskerar man att förlora besökare som annars hade varit värdefulla och kunnat konverterat.

Vi analyserar din hemsidas responskoder

Vi kollar efter de 5 vanligaste statuskoderna på din hemsida och rapporterar hur många av dessa statuskoder som finns på din hemsida. Vi rekommenderar dig även vad som skall göras för att komma tillrätta med problemet som orsakar varje statuskod.

I listan intill ser du en beskrivning av alla dessa responskoder.

Ett exempel som kan innebära stora konsekvenser:

Ett vanligt exempel som vi ser när vi gör analyser är 404 sidor som har uppstått när en URL har bytt namn.

Låt säga att du har en webbutik som säljer skor där du har samlat alla röda skor på denna URL: www.skobutik.se/alla-roda-skor du bestämmer dig sedan för att byta namn på sidan till www.skobutik.se/roda-skor vilket innebär att den gamla URL:en försvinner och ersätts med den nya.

Om en användare senare försöker klicka på en länk i din meny som leder till den gamla URL:en som inte längre finns så kommer besökaren att se en 404 sida, det besökaren letade efter kunde alltså inte hittas och besökaren kommer förmodligen lämna hemsidan direkt för att söka vidare efter andra resultat på Google. Det innebär alltså att du kan gå miste om potentiella kunder om du inte håller koll på dina responskoder.

Duplicerat, kopierat och tunt textinnehåll

Google vill indexera unikt textinnehåll. De har inget intresse av att visa exakt samma resultat för användare i sökresultaten eftersom att de vet att det är frustrerande.

Det finns på grund av detta filter i Google som filtrerar bort kopierat eller väldigt tunt textinnehåll från sökresultaten.

Hemsidor som till stor del består av dessa typer av sidor riskerar att hamna i något av dessa filter och det kan påverka hela din hemsidas synlighet. Det är således väldigt viktigt att du har en övervägande mängd med unika sidor på din hemsida som fyller ett syfte.

Vi hittar dina duplicerade och tunna sidor

Som du kan se i grafen intill skannar vi hela din hemsida för att avgöra mängden unika sidor jämfört med antalet duplicerade och kopierade sidor.

Vi kommer ge dig instruktioner om hur du skall gå tillväga för att komma tillrätta med just dina duplicerade och kopierade sidor, för att Google ska uppfatta ditt textinnehåll som unikt som förtjänar att bli indexerat.

Duplicerade och kopierade sidor

SEO-optimering av bilder

Optimering av bilder

Bilder är ett bra komplement till de flesta sidor, de gör att besökarna stannar längre och texten upplevs inte lika tråkig som den annars hade gjort.

Google kan indexera bilder men har inte full koll på bildens innehåll. De tar därför hjälp av bildens alt text och filnamn för att avgöra vad bilden visar.

Om du använder filnamn som består av nummer och inte har någon alt text (som faktiskt är ganska vanligt) så betyder det att Google får det svårare att förstå vad dina bilder visar.

Du bör sträva efter att ha bilder som representerar textinnehållet för just den sidan, du bör även använda sökordet eller synonymer till det i bildens filnamn och alt text för att skicka ytterligare indikationer till Google och andra sökmotorer om vad just den sidan handlar om.

Exempel på ej optimerad bild:

Bildnamn: bildid12564.jpg

alt=""

Exempel på optimerad bild:

Bildnamn: seo-optimering-bilder.png

alt="SEO-optimering av bilder"

Bildstorlek och laddtid

En annan sak som kan påverka en sidas SEO är dess laddtid. Bilder är ofta boven i dramat när det kommer till att ladda en sida. Därför är det viktigt att man har koll på hur stora sina bilder för att sidornas laddtid inte påverkas negativt.

Den rekommenderade storleken är 100 kb (kilobyte) vilket motsvarar 0,1 mb (megabyte).

Bilder under denna storlek påverkar inte laddtiden nämnvärt, kvaliteten kan fortfarande vara väldigt bra i den här storleken om bilderna blir komprimerade på rätt sätt.

Vi analyserar alla bilder på din hemsida

I vår SEO analys analyserar vi alla bilder på din hemsida, vi skapar en lista på alla bilder som:

- Är för stora (över 100 kb)
- Som saknar alt text
- Som har för lång alt text (över 100 tecken)

Mobilvänlig design - samtliga sidor

Mobilvänliga hemsidor favoriseras för sök som sker via mobilen över hemsidor som inte har en design som anpassas efter mobiler.

Problemet med att ha exakt samma design på desktop versionen som man har på mobil versionen är att det är mycket svårare att navigera och trycka på länkar, det krävs en hel del zoomande vilket är frustrerande för användaren.

Alla sidor bedöms avskiljt i denna algoritm, bara för att din startsida är mobilanpassad betyder det alltså inte att resterande undersidor som du har på din hemsida är mobilanpassade.

Vad Google kollar efter

Viewport

Denna tagg anpassar webbläsaren efter skärmen. Denna tagg måste alltså finnas för att webbläsaren ska kunna anpassa innehållet.

Textstorlek

Textstorleken måste även den anpassas efter skärmen, om man måste scrolla för att kunna läsa texten så är den inte mobilanpassad.

Element som sitter för nära

Det måste vara enkelt att klicka på länkar och menyer, sitter dessa element för nära varandra så bedömer Google att just den sidan inte är mobilvänlig.

Google testverktyg

Här hittar du Googles testverktyg där du kan se om den sida som du testar är mobilanpassad: https://www.google.se/webmasters/tools/mobile-friendly/

Du kan tyvärr endast testa en sida i taget och om du har 50 sidor som ska testas så tar det några timmar.

Vi analyserar alla dina sidor utefter Google testet

Vi har verktyg där vi testar alla sidor på din hemsida på en gång. Om du köper en SEO analys av oss så får du en lista på alla sidor på din hemsida som inte uppfyller kraven och som du måste förbättra för att inte tappa mot konkurrenter som har en fullskalig mobilanpassad hemsida.

Mobilvänlig hemsida

Externa länkar från din hemsida

Externa länkar från din hemsida

När du länkar ut till andra sidor så ger du dem en ”röst” i Googles ögon, du litar på den sidan och därför länkar du till den. Detta förbättrar på den hemsidans auktoritet. Det är därför viktigt att du har koll på vilka du länkar till och hur många gånger, man ska försöka undvika att länka till konkurrenter då man inte vill ge dem en skjuts i sökresultatet och försämra sina egna chanser att hamna högt upp i Google.

Man vill heller inte ha för många externa länkar på en sida då det försämrar auktoriteten som dina interna länkar ger till andra sidor på din hemsida.

Det är normalt att ha externa länkar och vi förespråkar ej att inte alls använda externa länkar, vi anser dock att man bör vara väldigt sparsam och noga med vem man länkar till.

Vi analyserar också responskoden på de externa sidor dit du länkar för att avgöra responskoden. Du vill givetvis försöka undvika att länka till 404 sidor eller till hemsidor som har lagts ned.

Vi analyserar din hemsidas externa länkar

Vi granskar alla dina externa länkar för att avgöra om du länkar till konkurrenter och vi ger dig rekommendationer på vad du behöver göra för att gynna dina egna interna sidor istället för konkurrenternas.

Open Graph taggar för sociala medier

Open graph (og) taggar är en tagg som används i meta datan på en sida som styr hur just den sidan blir att se ut i sociala medier.

Inte den viktigaste punkten när det kommer till din synlighet i Google men väldigt viktigt när det kommer till sociala medier.

Med dessa taggar berättar du för de olika sociala medierna hur du vill att det ska se ut när någon gillar, delar, tweetar en av dina sidor.

Du kan med hjälp av dessa taggar berätta för Facebook och Twitter exempelvis vilken bild du vill ska användas, vilken titel som posten ska ha samt vilken beskrivning som ska visas.

Vid avsaknad av dessa taggar så väljer de olika sociala mediersajterna bild, titel och beskrivning åt dig vilket kan bli helt fel många gånger.

 

Exempel på open graph taggar:

og:title
og:type
og:image
og:url

 

Vi anlyserar vilka sidor som saknar OG taggar

Vi skannar alla dina sidor och ger dig en lista på var dessa taggar saknas eller om de har blivit implementerade på fel vis.

Open Graph för Facebook och SEO

Sidstruktur för Hemsida

Sidstruktur för hemsidan

Din hemsidas sidstruktur är otroligt viktig för indexeringen av din hemsidas olika sidor.

Ju färre klick från startsidan som användaren och sökmotorerna kan hitta den sista sidan på desto bättre. Sidor långt ner i sidstrukturen riskerar att inte bli besökta lika ofta och kan få problem med indexeringen av just den sidan i Google.

Man bör sikta på att alla sidor på en hemsida ska kunna nås på 3-5 klick från startsidan.

Detta styrs helt av den interna länkstrukturen som en hemsida har.

Vi tar reda på hur din hemsidas sidstruktur ser ut

Har din hemsida sidor med mer än 5 klick från startsidan så ger vi dig en lista på samtliga sidor som behöver lyftas upp och ger dig ett anpassat förslag på hur du kan förbättra detta för just din hemsida.

URL-struktur

URL-strukturen på din hemsida bör vara logisk och man bör endast använda bokstäver i sina URL:er.
Konstruktionen bestäms helt av hemsidans CMS - Content Management System.

Exempel: WordPress, Joomla, Drupal, Magento.

Alla CMS har olika sätt att skapa URL:er, som tur är har de flesta CMS lättkonfigurerade inställningar som gör att man enkelt kan anpssa strukturen så att den blir mer SEO optimerad.

Såhär bör en hemsidas URL:er utformas:

 

Använd ASCII tecken

Använd endast ASCII tecken. ASCII står för: American Standard Code for Information Interchange https://en.wikipedia.org/wiki/ASCII

Google förstår ASCII tecken, använd det språk som gör att dem förstår för att undvika att förvirra sökmotorn. För oss svenskar innebär det alltså att vi exempelvis bör undvika äåö i namnen på våra subsidor.

Om du har en sida som heter ”Röda Skor” bör den alltså struktureras på följande vis: /roda-skor

Undvik understreck i URL:er använd bindestreck

Undvik att använda understreck ”_”
Understreck läses inte som mellanslag av Google vilket gör att ord som ska vara särskrivna blir ihopsatta.

Ett exempel som påvisar detta:

/roda_skor
Uppfattas av Google som ”rodaskor” vilket är ett helt nytt ord som inte finns.

Korrekt struktur är alltså:

/roda-skor
Uppfattas som ”roda skor”

Undvik stora bokstäver använd små bokstäver

Det är viktigt att du hela tiden använder samma struktur för dina URL:er, den vanligaste punkten som hemsidor slarvar med är användandet av stora bokstäver, det är inte direkt negativt, Google rekommenderar dock användning av små bokstäver.

Om man använder stora bokstäver finns det en stor chans att din server visar en 200 responskod för URL:en för båda varianterna vilket skapar problem med duplicerat innehåll.

Exempel på URL med stora bokstäver som bör undvikas:

/Roda-Skor

Använd små bokstäver på det här viset istället:

/roda-skor

Antalet tecken för en URL

En URL bör inte överstiga 115 tecken, om den gör det kommer den att beskäras av Google i sökresultaten. Vi ger dig en lista på alla dina URL:er som är för långa.

Breadcrumbs i sökresultatlistan

Som ni kan se på bilden intill så har Google valt att visa navigeringsvägen till sidan:
www.exempel.se > Mobiltillbehör > Skal & skärmskydd till mobiler

Detta kan uppnås om man använder navigeringslänkar som visas på sidan med hjälp av strukturerad data markeringar. https://developers.google.com/structured-data/breadcrumbs

Som du kan se så upplevs ett sökresultat med breadcrumbs som professionellare och sticker ut mer vilker leder till ökat antal klick.

Vi undersöker om du har breadcrumbs på din hemsida eller om du har förutsättningar för att skaffa det.

Ändra aldrig några URL:er utan att veta vad du gör

Ändra aldrig URL:er utan att rådgiva med oss först, om du köper en SEO analys av oss så påvisar vi endast vad som behöver fixas, du bör inte ändra sidornas URL:er på egen hand om du inte vet vad du gör då det kan få stora konsekvenser.

Vill du ändra dina URL:er bör du anlita oss för en SEO Implementation för att säkerställa att inga misstag görs.

Anledningen till att man inte ska ändra URL:er utan att veta vad man gör är för att just den sidans auktoritet knyts till URL:en om du då ändrar den så måste du bygga upp auktoriteten innan du rankar på samma position igen.

Det betyder alltså att om du skapar en ny URL utan att samtidigt skapa en 301 (permanent omdirigering) så kommer du att förlora din position för den sidan.

URL struktur för hemsida

Laddningstid för din hemsida

Laddningstid - samtliga sidor

Laddningstid är en viktig faktor i Googles algoritm, en besökare väntar sällan mer än 3 sekunder på att en sida ska laddas, efter 3 sekunder kan man se ett dramatisk tapp i trafiken av besökare som helt enkelt kryssar ner sidan.

Google vet om det här och vill inte visa hemsidor i sina sökresultat som besökare kommer att lämna eftersom att dem inte laddar i tid.

Laddningstiden påverkas av storleken på den fil som ska hämtas.

Är det en sida som ska indexeras så är det i grunden en HTML fil som ska laddas med tillhörande .js (javascript) bilder, samt CSS stilar.

Vi hastighetstestar alla sidor på din hemsida

Vi använder oss av verktyg som visar oss exakt hur lång tid det tar att ladda en sida räknat i sekunder.

Utifrån testat skapar vi en lista på alla sidor som laddar för långsamt. Om det skulle visa sig att hela er hemsida laddas långsamt så har det ofta förklaringen i att ni har ett mindre bra webbhotell eller att ni använder väldigt stora bilder.

Vill ni ha ytterligare hjälp med hur just ni bör lösa er långsamma hemsida bör ni anlita oss för en SEO Implementation.

Intern länkstruktur

Den interna länkstrukturen är direkt avgörande för att besökare och sökmotorer ska kunna hitta alla sidor som finns på din hemsida.

En internlänk är en länk som går från en av dina sidor till en annan av dina sidor. Denna länk kan finnas i menyn eller som en vanlig länk i en brödtext. Oavsett vad så hjälper länken till att knyta ihop hemsidan till en helhet.

Den här delen av analysen går hand i hand med analysen av sidstrukturen.

Undvik "orphan pages"

Här letar vi efter så kallade ”orphan pages” vilket är sidor som är live på hemsidan men som inte har några interna länkar till sig vilket medför att varken besökare eller sökmotorer kan hitta sidan. Dessa sidor presterar inte bra i sökresultaten.

Vi analyserar din hemsidas interna länkar

Vi säkerställer att din interna länkstruktur är logisk och att du länkar till alla sidor som ligger live på din hemsida.

Intern länkstruktur

Brutna interna länkar

Brutna interna länkar

En bruten intern länk är en länk som pekar på en sida som inte finns på din webbplats. Den kan ha bytt URL och ingen 301 permanent omdirigering har gjorts vilket nu betyder att den interna länken pekar på en URL som inte finns.

Det är frustrerande för besökare att hamna på en 404 sida och man riskerar att förlora besökaren helt om det händer, därför vill man undvika detta.

Analys av alla dina brutna länkar

Vi analyserar samtliga interna länkar på din hemsida och ger dig en lista på alla interna länkar som behöver uppdateras.

Anlitar du oss för en SEO implementation så uppdaterar vi de brutna interna länkar som vi hittar åt dig.

Hreflang Tagg (Språkinställningar)

Den här delen av SEO analysen är endast relevant för de hemsidor som är verksamma på flera olika marknader med olika språk.

Med hjälp av denna tagg kan du berätta för Google vilka olika språk din hemsida finns på.

SEO fördelarna med att använda sig av den här taggen är att man undviker dupliceringsproblem som man annars kan få för sidor som liknar varandra.

Med hjälp av den här taggen vet Google exakt vilket resultat som ska visas i vilket land och de behöver inte chansa.

Såhär ser taggen ut:

<link rel="alternate" hreflang="sv-SE" href=">SIDANS URL"/>

Bokstäverna sv-SE ska ersättas med lands- och språkkoden för den regionen, i detta fall betyder det: På Svenska i Sverige.

Vi säkerställer korrekt implementation

Den här taggen ska implementeras på alla sidor som har samma version eller en liknade variant på ett annat språk. Vi säkerställer att så är fallet vid en SEO Analys av din hemsida.

Hreflang Tagg (Språkinställningar)

Detta ingår i vår Off-Site SEO Analys

Off Site SEO Analys

Inlänkar till din hemsida

Kvaliteten på din hemsidas inlänkar är av stor betydelse när det kommer till synligheten i Google. I en SEO-analys ingår även vår länkanalys där vi granskar din länkprofil för att avgöra hur er länkprofil ser ut och hur den påverkar er synlighet.

Länkar kan påverka synligheten både negativt och positivt, det är därför viktigt att man vet hur Google bedömer olika typer av länkar.

Vi på Canoonic har följt Google genom åren och vi analyserat samtliga uttalanden och algoförändringar som de har gjort för att på det viset skapa oss en uppfattning om vilka länkar de faktiskt lägger ett positivt värde i och vilka länkar de anser vara negativa och manipulativa.

Överblicksbild på alla inlänkar (PDF)

Vi kommer ge dig ett samlat uttalande och ge dig ett betyg baserat på dina länkar. Utifrån detta kommer du veta om du ligger bra till eller inte, oavsett vad så kommer vi rekommendera dig hur du ska jobba framöver för att öka antalet inlänkar till din sajt.

Lista på alla dina inlänkar (Excel)

Inte nog med det, vi skickar även med en fullständig excel fil som innehåller alla hemsidor som har länkat till er med denna information:

 

  • Antalet länkar från hemsidan som länkar till dig
  • Ankartexter för varje länk och destinationssida
  • Om det är en bild eller text länk
  • Om det är en Dofollow eller Nofollow länk
  • Antalet unika IP-adresser som länkar
  • Likes på Facebook för varje sida
  • Delningar på Google+ för varje sida
  • Delningar på Twitter för varje sida

Inlänkar till dina konkurrenters hemsidor

Eftersom att inlänkar har en sådan stor betydelse för synligheten har det stor betydelse vad dina konkurrenter har för typer av inlänkar.

Har dina konkurrenter fler relevanta inlänkar än vad du har från värdsajter med hög auktoritet så kommer de med största sannolikhet att ranka före dig på många sökord i Google.

Ett måste om du vill veta vad som krävs för att komma ikapp dina konkurrenter

I vår Off-Site Analys går vi igenom dina konkurrenters länkprofiler och ställer dem i relation till din hemsida, allt visas i enkla grafer så att du kan se hur många fler och vilken typ av länkar du behöver.
 

Överskådlig lista på vad som ingår

 

  • Antalet länkar till samtliga konkurrenter som du anger
  • Lista på alla hemsidor som länkar till dina konkurrenter
  • Förslag hur du ska göra för att få bra länkar
  • Antalet likes/delningar i sociala medier
Inlänkar till dina konkurrenter

Snabblänkar

Länkar till viktiga sidor för att lära dig mer om oss och våra tjänster samt mer om SEO. Vill du se alla våra tjänster, klicka på SEO-Shoppen nedanför

   SEO-Shoppen

   Sökmotoroptimering

   Beställningsformulär

   Om Canoonic

   Kontakt

Kontaktuppgifter

Här hittar du kontaktuppgifter till oss, använd vår mailadress eller formuläret intill för att komma i kontakt med oss på snabbast vis

E-post

hej@canoonic.se

Välkommen till vårt kontor i Stockholm!

Svetsarvägen 15, Solna 171 41 Stockholm

Välkommen till vårt kontor på Malta!

Tigne Place, Block 12, Suite M4, Tigne Street, Sliema SLM 3171 Malta

Fyll i formuläret

Vi svarar alltid inom 24 timmar på dina frågor. Du är välkommen med alla typer av frågor om oss eller om våra tjänster

E-post: Obligatoriskt*
Ditt Meddelande: Obligatoriskt*