Vi på Canoonic hjälper dig att synas i Google, vi erbjuder ett stort antal tjänster inom sökmotoroptimering som kommer öka din hemsidas synlighet i Google.

Förklaring av Sökmotoroptimering och SEO

Vad är SEO? SEO kommer från den engelska förkortningen för Search Engine Optimization, översatt till svenska blir det Sökmotoroptimering.

SEO är dock en term som används flitigt inom svenskan och vi använder ofta den förkortningen här på Canoonic.

Båda refererar till samma sak med andra ord och det är hur man praktiskt arbetar med en hemsida för att optimera den för Google för att de ska anse att just din hemsida är den mest relevanta att visa för de sökorden som är av betydelse för dig.

Din hemsida och ditt företag behöver sökmotoroptimering för att förstå hur Google ser på er hemsida och vilka problem och tillkortakommanden som ni har som i dagsläget är negativa för er synlighet.

Ju mindre tekniska problem och ju bättre ni kan förklara för Google vad sidorna på er hemsida handlar om desto bättre synlighet kommer ni att få, ju mer synlighet ni har desto fler besökare får ni.

Läs mer om våra tjänster

Vi är sökmotoroptimerare med erfarenheter från de mest konkurrensutsatta marknaderna i världen.

Varför din hemsida behöver sökmotoroptimering

Dina kunder letar efter dina produkter / tjänster

Oavsett vilken bransch du är aktiv inom så söker personer efter dina tjänster och produkter på Google för att hitta mer information och för att genomföra ett köp. Om din hemsida inte syns på den första sidan i Google för sökord som dina kunder använder så riskerar du att förlora marknadsandelar till dina konkurrenter.Har din hemsida en bra synlighet tack vare sökmotoroptimering så kommer du att öka antalet kunder / klienter till din verksamhet och du kan ta viktiga marknadsandelar från dina konkurrenter som har halkat efter.

Din synlighet bestäms av Googles algorithm

Sökmotoriptimering är en hel vetskap i sig och Google har antytt att de har flera hundra olika signaler som avgör ett resultats placering i sökresultatlistorna. Vissa av dessa signaler är kända och vissa andra har förblivit okända, vi på Canoonic analyserar din hemsida efter kända signaler och efter signaler som med all trolighet är av betydelse.Det krävs mycket tid att på egen hand sätta sig in i vad som gäller och det är väldig svårt att snabbt få resultat om du på egen hand tar på dig att optimera din hemsida. Kom ihåg att du ”tävlar” mot konkurrenter som förmodligen redan har anlitat en SEO-byrå för att ta hand om deras optimering.

Lär dig sökmotoroptimering med hjälp av vår guidning

Alla våra analyser presenteras i begripliga format så att vem som helst i din verksamhet kan förstå vad analysen säger och vad som behöver förbättras.Du kan alltså med fördel använda våra analyser som interna upplärningsdokument för din egen personal om du har ett mål att ni ska jobba med sökmotoroptimering internt i framtiden.Utgå ifrån vår inledande analys för att på det viset själv förstå vad som är viktigt att kolla efter på din hemsida. Vill ni att vi skriver riktlinjer för era utvecklare och upplärningsdokument till personal på ert företag så kan vi göra även detta.

Priser för sökmotoroptimering med Canoonic

Sökmotoroptimering 10 timmar

10,000kr10 timmar
  • Detta ingår
  • Analys av alla era sidor
  • Komplett åtgärdsplan
  • SEO implementation av alla problem
  • Pågående länkutveckling med minst 5 länkar i månaden
  • SEO rapport en gång varje månad

Sökmotoroptimering 20 timmar

20,000kr20 timmar
  • Detta ingår
  • Analys av alla era sidor
  • Komplett åtgärdsplan
  • SEO implementation av alla problem
  • Pågående länkutveckling med minst 5 länkar i månaden
  • SEO rapport en gång varje månad

Sökmotoroptimering Anpassad

1,000kr1000 Kr / timmen
  • Detta ingår
  • Analys av alla era sidor
  • Komplett åtgärdsplan
  • SEO implementation av alla problem
  • Pågående länkutveckling med minst 5 länkar i månaden
  • SEO rapport en gång varje månad

Kvalitativ Sökmotoroptimering

Canoonic är proffs på sökmotoroptimering och har en känsla för kvalitet när det kommer till utförande och rapportering.

Öka din synlighet i organiska resultatet

Med ökad synlighet kommer ökad trafik och ökad försäljning av dina produkter eller tjänster som du säljer via hemsidan.

Seriös sökmotoroptimering

Vi tar våra klienters mål seriöst och vi jobbar med transparens där du har alltid har full insyn i vad vi gör.

Detta kan du förvänta dig av vår SEO


Detta ingår i vår sökmotoroptimering

  • Skräddarsydda sökmotoroptimeringskampanjer efter dina behov
  • Öka dina förstaplaceringar i Googles sökträfflistor
  • Vi skapar en SEO-strategi för ert företag från grunden
  • Vi har full förståelse för HTML, CSS, JavaScript, PHP och deras påverkan på Googles rangordningsalgoritmer
  • Gör er hemsida sökmotoroptimerad och öka er ROI (Return on Investment) med hjälp av Canoonic
  • Bli "Googlebar" och öka er synlighet på nätet
  • Heltäckande tjänster för On site, On page och Off page SEO
  • Vi ser din hemsida som Google ser den med hjälp av spiders "spindlar"

ANLITA CANOONIC FÖR SÖKMOTOROPTIMERING

Överblick hur vi jobbar med Sökmotoroptimering

(Klicka för att gå till sektion)

Läs mer hur vi på Canoonic jobbar med SEO

Process för sökmotoroptimering

Hur processen sökmotoroptimering går till

Steg 1. Vetskap om vad man ska leta efter

Först och främst måste man veta hur Google söker igenom hemsidor och man måste ha en vetskap om vad de anser vara problematiskt, ju mer kunskap man har om algorithmen desto bättre problemformulering kan man skapa utifrån analysen. Vi på Canoonic har en bred vetskap om hur Google tänker och vad de vill att användaren ska hitta för typ av resultat för olika typer av sökord. Med detta i åtanke kan vi skapa en realistisk bild av vilken typ av problem som vi ska leta efter på just er hemsida.

Steg 2. Analysera problemet
För att hitta problemen måste man se hemsidan så som Google ser den. Vi på Canoonic använder oss av de bästa verktygen i branschen som söker igenom hemsidor med korrekt User-Agent (Googlebot) vilket betyder att vi får exakt samma resultat som när Google söker igenom din hemsida med sina sökspindlar. Vi letar både på din hemsida (on-page) och externa faktorer (off-page) såsom inkommande länkar för att identifiera eventuella problem.

Steg 3. Rekommendera lösning
När vi har identifierat och analyserat problemen på din hemsida kommer vi att rekommendera en lösning för varje delmoment som vi har analyserat. Problemformuleringen anges i SEO-rapporten som ni får från Canoonic, där rekommenderar vi även en lösning och ger en uppskattning om tidåtgång för att åtgärda problemet.

Steg 4. Implementering av lösning
Detta steg innebär att man gör de faktiska förändringarna / förbättringarna för att optimera hemsidan. Detta steg är ofta det mest omfattande och det innebär att vi som sökmotorkonsulter arbetar nära med personal på ert företag för att tillsammans jobba med den tekniska biten av SEO.

Vi är vana att samarbete med utvecklare och skribenter från en mängd olika företag och vi är vana att behöva förklara varför förändringar ska göras och vad som kommer bli bättre när vi väl har gjort det. Hemsidor är olika och alla använder inte samma publiceringsverktyg, vi har erfarenhet från att implementera våra optimeringsåtgärder i allt från enkla HTML filer till de allra populäraste publiceringsverktygen såsom WordPress, Joomla och Drupal.

Steg 5. Analysera resultat
I slutändan vill man ha ett resultat som ger en positiv utveckling för synlighet i Google för relevanta sökord som kan leda till mer trafik till hemsidan. Vi använder oss av verktyg som ger oss en fullständig överblick av er rankning i Google för alla olika sökord som är relevanta för er oavsett om ni har 10 sökord eller 1000+ sökord.

Vad är On page & On site sökmotoroptimering

En annan term som man ofta hör inom sökmotoroptimering är on page SEO, denna term refererar till de faktorer som kan optimeras på en sida vad det gäller struktur och kod.

On-site SEO är optimering på hela din hemsida och syftar till att granska strukturen och helheten av en hemsida.

Skillnaden är alltså att on page syftar till optimering på specifika sidor medans on site syftar till optimeringen överlag på en hemsida.

Vill du lära dig mer om vad vi kollar efter när det kommer till on page och on site SEO kan du läsa exakt vad vi kollar efter på vår sida där vi listar allt som ingår i vår SEO analys.

Vad är Off page sökmotoroptimering

Off Page SEO refererar till de faktorer som påverkar en hemsidas rankning och synlighet i Google som ligger utanför hemsidan, hit hör en utav de absolut största faktorerna som påverkar en hemsidas auktoritet, nämligen inkommande länkar.

Vill du veta mer hur vi analyserar länkar och jobbar med länkutveckling kan du läsa det på dem sidorna.

On Page, On Site SEO & Off Page Sökmotoroptimering

Oslagbar erfarenhet

Vi jobbar dagligen med att sökmotoroptimera hemsidor i de allra största och konkurrensutsatta segmenten. Vi vet vad som krävs för att ta din hemsida till toppen i Google.

Vi optimerar på alla språk

Vi hjälper dig med sökmotoroptimering för din internationella hemsida, oavsett vilket språk den är på eller till vilket land du har planer på att expandera till.

Vi är öppna med våra priser

Ta hjälp av vårt prisverktyg för att räkna ut exakt vad den tjänst som du vill köpa kommer kosta dig. Vi döljer inga kostnader vilket gör att du kan planera din budget lättare.

Varför du ska välja Canoonics sökmotoroptimering

Vi på Canoonic har valt att vara helt öppna med våra priser. För alla våra tjänster så hittar du ett verktyg som beräknar priset för den tjänsten för just din hemsida. Alla andra SEO-byråer har valt att inte ange några priser på sina hemsidor.

Vi anser att det finns en mängd med personer som vill veta de exakta priserna innan de kontaktar en SEO-byrå, vi har valt att ge ut denna informationen och detta gör oss unika.

Detta förenklar väldigt mycket för den person som sitter och ska köpa in SEO-tjänster till sitt företag och det underlättar i budgeteringen då man kan räkna på våra fasta kostnader.

Andra SEO-byråer försöker alltid att få er som klienter på månadskontrakt. Av oss kan du köpa specifika sökmotoroptimeringstjänster som du sedan internt väljer att implementera.

Vill du att vi jobbar med dig på månadskontrakt så finns givetvis också de möjligheterna.

Våra kunskaper baseras på år av erfarenheter från branschen från i stort sett alla olika branscher och marknader som finns. Vi håller oss ständigt uppdaterade med nya trender och vad som gäller för en lyckad sökmotoroptimering.

Skillnaden på betald annonsering via AdWords och organiskt resultat

Google AdWords kostar per klick

AdWords är namnet på Googles annonseringsverktyg som används för företag som vill annonsera i Googles sök- och displaynätverk.

AdWords annonser triggas numera för de flesta kommersiella sökord, se bilden för var man kan hitta dessa annonser i sökresultatlistorna.

AdWords kostar och baseras på en PPC modell (Pay Per Click) där annonsören får betala för varje gång en person klickar på annonsen.

Resultaten listas baserat på hur relevant landningssidan är för just det sökordet samt hur mycket annonsören är villig att betala för klicket. Kostnaden per klick varierar beroende på sökord men kostnaden kan sträcka sig från 5 kr upp till 500 kr + för de mest kommersiella sökorden.

Annonserna markeras med ordet "Annons" i vit text på en gul bakgrund. Du kan se detta till bilden här intill. När du ser dessa resultat vet du alltså att de hemsidorna har använt sig av Google AdWords och betalar för att blivit placerade där.

För tillfället kan det vara max 4 st resultat innan det organiska resultatet kommer. För de populäraste och mest kommersiella sökorden triggas nästan alltid annonserna medans mindre kommersiella sökord kan visa en helt organiskt sökresultatlista.

Organiska resultat kostar inget per klick (Gratis)

De organiska resultaten utgörs av 10 st resultat som rankas helt utifrån deras relevans för sökordet och trovärdighet för hemsidan. Med andra ord så är det organiska resultatet gratis i den mån att du inte betalar när någon klickar på ditt resultat. Detta ger dig större marginaler för vinster på försäljning för den trafiken.

Organisk trafik är därför något du bör sträva efter då det ger din verksamhet mycket mer marginaler. Organisk trafik uppnås i sin tur med hjälp av professionell sökmotoroptimering som vi kan erbjuda dig för ett betydligt lägre pris än vad AdWords kostar dig.

De organiska resultatet är de resultat i bilden intill som vi har markerat som "Organiskt".

Adwords och Organiskt resultat i Google

Frågor om sökmotoroptimering som du vill ha svar på från oss

Google Webmaster Guidelines

Följer vi Google Webmaster Guidelines?

Vi följer de rekommendationer från Google som de har angett till webbmasters, vill du se dessa rekommendationer kan du se dem här i sin helhet: Riktlinjer Google

Vår SEO analys baseras till stora delar på Google uttalanden och rekommendationer som kan återfinnas i den guiden eller som har sagt av en eller flera talespersoner på Google.

När vi gör en sökmotoroptimeringsanalys av din hemsida kan det hända att vi hittar något som bryter mot Googles riktlinjer som har orsakats av ovisshet från er sida. Skulle så vara fallet så påvisar vi det och rekommenderar en lösning.

Google kan nämligen manuellt ange straff för hemsidor som enligt dem inte medför något värde eller som använder olika SPAM metoder för att försöka utnyttja algoritmen. Manuella straff från Google påverkar din synlighet väldigt negativt och det krävs en omprövning (åtgärdning av problemet) för att Google ska släppa det manuella straffet.

Vilket resultat kan jag förvänta mig av Canoonics sökmotoroptimering?

Vi som alla andra professionella SEO-byråer lovar en positiv utveckling av er synlighet men vi lovar inte specifika positioner i sökresultatlistorna. Att jobba med SEO är något som ska göras över lång tid och det är främst med den inställningen man kan bygga en säker och framgångsrik synlighet som inte riskerar att få ett manuellt straff från Google.

Det är enkelt att se och räkna på värdet av oss när ni har valt att anlita oss. Vi kan alltid bedömas utifrån rankningen för de sökord som vi tillsammans har bestämt oss att fokusera på. Utöver detta kan ni alltid granska resultatet genom att se hur många nya besökare ni får till hemsidan efter det att ni anlitat oss. Detta är enkelt att kolla i ert analyseringsverktyg, skulle det vara så att ni inte har något analyseringsverktyg så rekommenderar vi alla våra klienter att använda sig av Google Analytics, ett verktyg som är gratis där ni enkelt kan mäta trafiken på er webbplats.

Rankningsutveckling

Erfarenhet från branscher och segment

Har ni erfarenhet från just min bransch?

Vetskapen om sökmotoroptimering kan appliceras på alla hemsidor oavsett bransch, olika typer av segment. Branscher kan förklara vissa tekniska problem men de rättfärdigar inte att det är just problem, de måste ändå lösas på samma sätt oavsett segment.

Vi har erfarenhet från de allra flesta olika typer av hemsidor och segment:

  • Stora internationella webbutiker
  • Små webbutiker
  • Internettjänster
  • Nyhetshemsidor
  • Jämförelsesidor
  • Lokala hemsidor för mindre företag

Har Canoonic erfarenhet från de länder där jag är verksam?

Många av de större webbutiker vi har jobbat med har verksamhet och försäljning via hemsidor på andra språk. Vi har jobbar med sökmotoroptimering på de allra flesta språk och vi vet vad som är viktigt för internationell sökmotoroptimering.

Det vanliga är att man först expanderar till resterande länder i Skandinavien för att sedan ta klivet ut i Europa. Oavsett vilken expansionsplan du har så kan vi ta hand om din internationella sökmotoroptimering.

Det är viktigt att Google förstår vilket land du vill rikta in din hemsida på, här gäller det att få allting rätt för att inte förvirra Google med alla dina olika domäner som du har för dina andra länder där du är verksam.

Top Level Domain Karta

Vi svarar alltid inom 24 timmar

Oavsett hur du väljer att kontakta oss så svarar vi alltid inom 24 timmar från det att vi tagit emot ditt meddelande.

Chatt och Videosamtal på Skype

Har du anlitat oss för en tjänst får du tillgång till oss på Skype där vi alltid finns för att svara på dina frågor direkt.

Löpande rapportering

Våra rapporter baseras alltid på alla viktiga KPI:s (Key Performance Indicator) för just din verksamhet som knyts till SEO. På det viset kan du månadsvis avgöra värdet av vår tjänst och bedöma din ROI (Return On Investment).

Hur fungerar kommunikationen med Canoonic?

Vi svarar alltid på dina frågor inom 24 timmar. Om du köper en tjänst av oss får du tillgång till vår direktsupport via Skype där vi är tillgängliga för att svara på dina frågor från morgon till kväll utan extra kostnad.

När du köper en tjänst av oss blir du tilldelad en sökmotorkonsult som vägleder dig genom hela projektet och som blir din personliga kontaktperson. På det viset slipper du kommunikationsproblem och längre svarstider som annars ofta uppstår på större SEO-byråer där de har flera konsulter som jobbar med olika moment för din sökmotoroptimering.

Vill du kontakta oss nu?

Klicka på knappen för att komma till vår kontaktsida där vi tacksamt tar emot alla typer av frågor som du kan tänkas ha om oss och vår tjänst.

Vad går pengarna till för våra tjänster?

Våra största utgifter är kostnaden för alla verktyg som vi måste ha för att kunna ge professionella SEO-analyser för de hemsidor som vi jobbar med. Om du själv skulle köpa dessa verktyg skulle det kosta ditt företag tusentals kronor i månaden.

Resterande kostnad för din sökmotoroptimering går till ersättningen för analyseringen av alla data som skall tolkas för att kunna ge korrekta rekommendationer för din hemsida.

SEO verktyg som vi använder

Vilket stadie befinner du dig i och hur vill du gå vidare?

Här nedanför hittar du exempel på olika typer av kunder som hör av sig till oss och vad vi brukar rekommendera till dem. Vilken typ är du?

Du är fast på 90-talet

Det är ingen vits att ha en hemsida som inte får någon trafik. Ett vanligt fel många gör är att de behandlar sin hemsida som sitt visitkort, detta är helt fel. Din hemsida är en plattform för ytterligare försäljning eller för att fånga in nya kunder och klienter och man ska kunna beställa, boka tider eller kontakta dig direkt genom din hemsida annars har du helt missat vad det handlar om.

Vår rekommendation: För denna typ av hemsidor handlar det främst om avsaknaden av text som Google kan indexera. Vår rekommendation är alltid i dessa lägen att skapa mer textinnehåll baserat på en sökordsanalys för att öka synligheten för relevanta sökord som leder till mer konverterande trafik.

Utöver detta rekommenderar vi även att de skaffar konverterande element och funktioner som gör att deras besökare kan utföra ett köp eller kontakta företaget via ett formulär.

Visitkort som hemsida
Förståelse för SEO

Har förståelse om SEO men inte mer än så

Du har en förståelse för sökmotoroptimering men kan inte förstå hur du ska implementera det på din hemsida. Detta är ett vanligt stadie för många vi har arbetat med. De har hört att man kan få mer trafik genom Google och de har en förståelse att deras konkurrenter jobbar aktivt med SEO men de vet inte vad som är viktigt och vilka förbättringar som de måste göra på sin hemsida för att öka synligheten.

Vår rekommendation: Att beställa en SEO-analys med inkluderad konkurrensanalys för att skapa sig en uppfattning om hur hård konkurrensen är samt vad ni bör fokusera på för att komma ikapp konkurrenterna.

Har jobbat internt med sökoptimering

Ni har läst på och kan grunderna, ni har även börjat lite med implementeringen av det ni har lärt er men har insett att ni har tagit er vatten över huvudet och behöver en stabil SEO-byrå som kan hjälpa er med professionell sökoptimering.

Vår rekommendation: I denna situation rekommenderar vi en inledande SEO-Analys för att avgöra hur väl ni har implementerat det ni har lärt er. Här rekommenderar vi också att ni anlitar oss för ett länkprojekt där vi hjälper er att skapa ytterligare länkar till er hemsida.

Jobbat internt med SEO
Inget resultat av SEO-Byrå

Har tidigare jobbat med en annan SEO-byrå utan resultat

Ni har tidigare anlitat en byrå för att ta hand om er sökmotoroptimering utan något vidare resultat. Kommunikationen kanske har varit dålig eller så har ni valt att avbryta samarbetet efter uteblivet resultat.

Vår rekommendation: Börjar med en SEO-analys för att hitta alla brister som tidigare byrå har missat. Här rekommenderar vi även en implementation där vi hjälper er att implementera alla åtgärder direkt på hemsidan, detta för att få fart på saker och ting.

Jobba med Canoonic för resultat

Vi har hjälpt hundratals hemsidor att öka sin synlighet i Google, din hemsida är inget undantag, vi kan hjälpa dig också. Hör av dig nu så berättar vi hur vi skulle vilja jobba med SEO för just er sajt.

Ni jobbar med en annan SEO-byrå i dagsläget

Ni förstår betydelsen av SEO och ni har insett att ni inte har tid eller kunskapen att implementera det på egen hand och har därför tagit hjälp av en sökmotoroptimeringsbyrå. Projektet har dock pågått en tid och ni har svårt att se vad byrån verkligen har gjort, de fakturerar per månad och ni vill sätta press på byrån men vet inte hur.

Vår rekommendation: Här rekommenderar vi en SEO-analys för att avgöra statusen för er sökmotoroptimering i dagsläget. Vi skapar en rapport med en lista på vilka brister som finns och vad som bör prioriteras. Denna rapport kan du sedan använda för att ifrågasätta din nuvarande byrå varför inget händer.

Jobbar med annan SEO-byrå
Canoonic SEO Partner

Ni behöver en SEO-partner som ständigt finns där

Ni har stor förståelse för betydelsen av sökoptimering och ni vet att era konkurrenter aktivt jobbar med SEO med hjälp av andra byråer. Ni har en stor hemsida som ständigt uppdateras och ni behöver en sökmotorkonsult som ständigt finns till, och som kan ge rådgivning till utvecklare och skribenter för företaget.

Vår rekommendation: En fullständig analys både on-page och off-page för att skapa en omfattande bild av hur ni ligger till i jämförelse med era konkurrenter. Utifrån den inledande analysen skapar vi ett nära partnerskap där vi prioriterar vad som behöver fixas, vi har sedan ett nära samarbete med era utvecklare och skribenter för att optimera er hemsida för förbättrad synlighet och ökad trafik.

Budget för sökmotoroptimering

Hur du bestämmer en realistisk budget för SEO

Den största faktorn som påverkar priset på din optimering är segmentet du är verksam inom.

  • Olika segment kräver olika storlekar på budgeten, varje sajt eller språkversion av en hemsida är ett unikt SEO-projekt och bör tilldelas en egen budget och bör inte grupperas under samma budget då konkurrensen ser olika ut på varje marknad.
  • En annan faktor som påverkar kostnaden är vilket publiceringsverktyg du använder dig utav och hur pass mycket utvecklarna har haft SEO i åtanke när de har skapat publiceringsverktyget eller din hemsida.
  • Har Google stora tekniska problem med din hemsida måste man bygga om den från grunden för att den ska leva upp till kraven och för att man ska kunna ha en chans mot konkurrenterna.
  • Den största kostnaden för en SEO-byrå när det kommer till löpande kontrakt är att jobba med diverse länkprojekt för att öka antalet inlänkar till hemsidan. Oavsett hur man jobbar med att få mer länkar så är det tidskrävande och det kan ta månader innan man kommer ikapp konkurrenter som har betydligt fler länkar än vad din hemsida har i dagsläget.

Använd formuläret här för att diskutera hur vi kan hjälpa dig med Sökmotoroptimering

Ditt Namn: Obligatoriskt*
E-post: Obligatoriskt*
Ditt Meddelande: Obligatoriskt*
Din Hemsida:
Telefonnummer:

CANOONIC FÖRKLARAR TERMER INOM SÖKMOTOROPTIMERING

VAD ÄR ETISK SÖKMOTOROPTIMERING?

Etisk sökmotoroptimering är att följa de riktlinjer som Google har satt upp när det gäller ON-site och OFF-site faktorer. Denna form av optimering är vanligast och är i stort sett helt riskfri men innebär en ganska långsiktig process på cirka 6-12 månader innan man kan se resultat.


VAD ÄR SÖKORDSMARKNADSFÖRING?

Sökordsmarknadsföring innefattar all typ av marknadsföring som har med sökmotorer att göra och det är inte begränsat till just sökresultatlistorna utan även display-nätverket. Man syftar främst till Google AdWords, Bing Ads samt marknadsföring via SEO när man använder detta ord.


VAD ÄR ON-SITE & ON-PAGE OPTIMERING?

On-site är faktorer på en hemsidas helhet som väger in vid avgörandet av sökpositioneringen. On-page är faktorer på en specifik sida som väger in vid avgörandet av sökmotorspositionering för just den sidan.


VAD ÄR TEKNISK SÖKMOTOROPTIMERING?

Teknisk SEO är benämningen på alla de faktorer som är av betydelse och som man vet Google kollar på när det kommer till koden och strukturen på en hemsida för att avgöra dess relevans och funktionalitet för en besökare. Det kan exempelvis handla om att optimera Googles crawlande av hemsidan genom att blocka filtreringsURLer som endast konsumerar onödig tid från din crawl budget.


VAD ÄR CRAWL BUDGET?

Google ger alla hemsidor en budget för hur mycket och hur länge Googlebot kan crawla en hemsida innan dem måste gå vidare till nästa hemsida. Det är viktigt att Google hinner se och crawla alla sidor som du vill ha indexerade innan din budget tar slut annars riskerar dem sidorna att inte synas alls i Googles sökresultat.
Det som avgör en hemsidas crawl budget är storleken och antalet sidor den består av. Google försöker alltså alltid att crawla alla dina sidor, men om ditt CMS (Content Management System) använder mycket filtreringsURLer eller andra långa och svåra URL-strukturer så kan boten fastna helt och det är i dessa lägen dem väljer att lämna din hemsida för en annan hemsida.
Vi på Canoonic can hjälpa dig att anpassa din Robots.txt fil för att optimera för just din hemsidas crawl budget för att säkerställa att Googlebot hinner se alla dina hemsidor inom den givna budgeten.


VAD ÄR INTERNLÄNKNING?

Internlänkning är de länkar du har på din hemsida som går till interna sidor på din hemsida, representerats ofta av navigeringslänkar i menyn men även av länkar i textartiklar. En internlänk har alltid en ankartext vilket är ordet som länkas. Google kollar på ankartexten för att förstå vad den sidan handlar om. Gör du en interlänk med ordet ”Beställ vår bok” till en sida där beskökaren kan lägga en beställning så förstår Google syftet av sidan (att beställa en bok) genom att läsa ankartexten.
Interlänkar hjälper även Google att navigera runt din hemsida och hitta alla sidor.


HUR INDEXERAR GOOGLE INNEHÅLL?

Google använder sig av botar / spindlar för att söka igenom webben efter innehåll. Detta är möjligt tack vare länkar, både externa och interna. Google följer alltså länkar för att hitta och indexera innehåll. Innehållet som indexeras består främst av: text, bild, film, ljud och applikationer.
Det är sedan Googles algorithm som bestämmer vilket innehåll som är relevant för vilka sökord.


VAD MENAS MED REDAKTIONELL SÖKMOTOROPTIMERING?

Denna del syftar till hur väl ditt innehåll presenteras till besökaren (innehållsdisposition), bland annat hur man ska strukturera texter för att de ska vara intressanta att läsa och för att Google ska anse din hemsida vara en auktoritet på sitt ämne. Det handlar även om att ha en uppfattning om besökarens syfte när de landar på sidan och ge den information till besökaren som de letar efter.
Beställer du en SEO Analys av oss går vi igenom allt ditt innehåll på hemsidan för att avgöra om du behöver göra några förädningar till hur du väljer att presentera ditt innehåll till besökaren.


VAD ÄR KONVERTERINGSOPTIMERING?

Konverteringsoptimering handlar om att få besökaren att göra det man vill på sin hemsida, det kan handla om att fylla i ett formulär, köpa en produkt eller ringa ditt företag för att fråga något. Man använder sig ofta av så kallade A/B tester där man testar olika typer av design, färger, layouts för att se hur besökaren reagerar och sedan fattar man beslut på den data man har samlat in. I slutändan syftar det till att öka konverteringen.
Konverteringsoptimering går hand i hand med SEO då du måste få den trafik som du får från Google att göra som du vill och för att de ska anse ditt resultat vara relevant.


VAD ÄR ROI?

ROI står för Return On Investment.
Det är en term som används mycket i SEO för att avgöra dess effektivitet gentemot andra marknadsföringskanaler. Det är alltså den vinst du kan tänkas göra efter det att du investerar den sagda summan på sökmotoroptimering.


VAD ÄR PAGE RANK (PageRank™)?

PageRank är namnet på Googles interna länksystem som avgör hemsidors auktoritet baserat på länkar. PageRank är det samlade betyget som en hemsida har baserat på länkarna som pekar mot hemsidan. Skalan går från 0-10.
PageRank datan var länge offentlig via Page Rank Toolbar men Google stängde ned den publika tillgången till datan i April 2016.


VAD ÄR KONKURENS PER SÖKORD?

Konkurensen för ett sökord är de resultat som rankar högt i Google som du vill ranka bättre än. För att förstå SEO konkurrensen på ett sökord bör man kolla på minst 2 faktorer, vilket är antalet länkar till det resultatet samt antalet ord (textmängd) för den sidan.


VAD MENAS MED SERP?

SERP står för Search Engine Result Page och syftar till sökresultatlistor i olika sökmotorer. Det används ofta när man refererar till rankning för ett visst resultat eller när man pratar om ett förändrat utseende / layout för sökresultatsidorna.


VIKTEN AV DOMÄNNAMN FÖR SEO?

Domännamnet är fortfarande en faktor som spelar in vid avgörandet av din hemsidas synlighet för ett visst sökord, denna del i algoritmen var dock mycket starkare för några år sedan. Google kollar alltså om sökordet finns i domännamnet och förstår då att den sidan måste handla om just det sökordet eftersom att det finns i domännamnet. Ett exempel: www.köpaskor.se är EMD (Exact Match Domain) för sökordet ”köpa skor” och ökar alltså den hemsidans chanser för att synas på det sökordet.

Andra SEO faktorer för domännamnet

TLD: Top Level Domain = canoonic.se

CCTLD: Country Code Top Level Domain = .se för Sverige

SLD: Sub Level Domain = blogg.canoonic.se

SF: Subfolder = canoonic.se/blogg/


VAD ÄR UNIKT INNEHÅLL?

Innehåll syftar till alla typer av innehåll, texter, bilder mm. Google strävar efter att visa unikt innehåll i sina sökresultatlistor. Om en användare klickar på det första resultatet i Google och inte hittar det han eller hon leter efter går de vidare till resultat 2, om de då hittar exakt samma text på resultat 2 blir de frustrerade och Google som söktjänst tappar värde i användarens ögon. Google har därför filter i sin algoritm som filtrerar bort duplicerat innehåll och prioriterar unikt innehåll. Duplicerat innehåll kan finnas både internt på en hemsida och externt när man har kopierat innehåll från andra hemsidor.


VAD ÄR HTML, CSS, JavaScript och PHP?

En hemsida är uppbyggd av dessa 4 komponenter och de fyller alla sin funktion.

HTML = Står för Hyper Text Markup Language. Browsers läser kod i HTML för att visa sidorna till användare. Google crawlar HTML utan problem.

CSS = Står för Cascading Style Sheets. CSS filer används för att tillskriva HTML dokument ett visst utseende, främst färgmässigt. Google kan crawla och förstå CSS filer. Du bör alltid se till att Google har tillgång till dina CSS filer. Ett vanligt misstag är att man blockar åtkomsten till css filer via robots.txt

JavaScript = .js är ett scriptspråk som används vid programmering. Aanvänds för att göra HTML dokument interaktiva. Exempelvis att färger ska ändras när du scrollar över vissa stycken. Google har blivit bättre på att crawla och förstå JavaScript, samma gäller här som för css filer, se till att Google kan crawla dina .js filer för att de ska förstå sidan.

PHP = Hypertext Preprocessor. PHP är ett server baserat scriptspråk. Det kan exempelvis användas för att samla in data som anges i ett formulär.


VAD MENAS MED EN GOOGLE ALGORITM UPPDATERING?

Google uppdaterar sin algoritm kontinuerligt och de flesta uppdateringar märks inte av nämnvärt. När man pratar om Google uppdateringar brukar man istället syfta till stora förändringar som påverkar många hemsidor och som innebär att vi som jobbar med sökmotoroptimering måste anpassa vårt sätt att jobba efter en ny faktor som spelar en stor roll.

Några stora kända Googleuppdateringar genom åren

Panda = En uppdatering som syftar till att filtrera bort lågkvalitativt innehåll. Detta är ett filter som drabbar en hemsidas synlighet överlag. Drabbar främst hemsidor som skriver korta och lågkvalitativa texter som ofta är off-topic till hemsidans syfte.

 

Penguin = Denna uppdatering lanserades för att filtrera bort eller nedprioritera hemsidor som har många lågkvalitativa / manipulerade länkar. En hemsida bör ha auktoritära och relevanta länkar för optimal optimering och för att undvika Penguin filtret.

 

Pigeon = En uppdatering som syftar till att förbättra sökresultaten för sökningar med en lokal anknytning, exempelvis när man söker efter en tjänst eller en restaurang i en viss stad. Pigeon kollar på ytterligare faktorer som inte inkluderas för en traditionell generell sökning. Vi på Canoonic har stor erfarenhet av lokal sökmotoroptimering och vi kan hjälpa ditt lokala företag att synas.

 

Mobilegeddon = Lanserades 21 April 2015 och är en algoritm uppdatering som syftar till att prioritera hemsidor som har en mobilvänlig design för Googleanvändare som söker på en mobil enhet. Google anser att det är frustrerande att navigera och använda en hemsida som inte anpassar sig efter skärmens storlek (vi håller med) och vill därför gynna den typen av hemsidor som har en mobildesign och som har tänkt på användarvänligheten.

 

Hummingbird = En uppdatering som lanserades i September 2013 som syftar till att prioritera resultat som matchar meningen bakom ett sökord istället för att prioritera resultat som innehåller sökordet som sådant utan att riktigt förklara det.

 


VAD MENAS MED ORGANISKA SÖKRESULTATET?

Det organiska sökresultatet syftar till de sökresultat i Google som inte utgörs av annonser. Det är alltså de organiska sökresultatet du kan påverka med sökmotoroptimering. Använder du ett trafik analys program kan du enkelt se hur många besökare du får från sökmotorer genom att filtrera på ”organisk trafik” detta kan ge dig en indikation på hur värdefull sökmotorerna är för just din webbplats i dagsläget.


VAD ÄR ATT “GOOGLA”?

Att “Googla” är sedan 2006 med i SAOL med beskrivningen "söka på nätet med hjälp av sökmotorn Google". Det syftar alltså till när en person använder sökmotorn Google för att exempelvis hitta varor och tjänster eller för att få svar på en informationsbaserad fråga.


Snabblänkar

Länkar till viktiga sidor för att lära dig mer om oss och våra tjänster samt mer om SEO. Vill du se alla våra tjänster, klicka på SEO-Shoppen nedanför

   SEO-Shoppen

   Sökmotoroptimering

   Beställningsformulär

   Om Canoonic

   Kontakt

Kontaktuppgifter

Här hittar du kontaktuppgifter till oss, använd vår mailadress eller formuläret intill för att komma i kontakt med oss på snabbast vis

E-post

hej@canoonic.se

Välkommen till vårt kontor i Stockholm!

Svetsarvägen 15, Solna 171 41 Stockholm

Välkommen till vårt kontor på Malta!

Tigne Place, Block 12, Suite M4, Tigne Street, Sliema SLM 3171 Malta

Fyll i formuläret

Vi svarar alltid inom 24 timmar på dina frågor. Du är välkommen med alla typer av frågor om oss eller om våra tjänster

E-post: Obligatoriskt*
Ditt Meddelande: Obligatoriskt*