Sökordsanalys är det viktigaste för din on-site optimering för att driva organisk trafik till din hemsida. Vi brukar säga att om du inte har gjort en komplett sökordsanalys är det som att gå till ett examination utan att du har pluggat.

Canoonic berättar mer om processen i en sökordsanalys

Vi kommer gå igenom alla delar som berör en sökordsanalys, efter du läst detta kommer du få grundläggande kunskaper om hur vi arbetar och varför det är så pass viktigt att hitta och välja rätt nyckelord för varje landningssida för din sajt.

Om är intresserad av att se vår prissättning för en sökordsanalys så kan du använda vår enkla prisberäknare längre ner på den här sidan. Du kan med ett par enkla klick skicka in en beställning till oss. Priset baseras på hur många timmar du vill beställa.

Efter att beställningen är genomförd återkommer vi med ett leveransdatum för din beställda sökordsanalys. Vi är flexibla men vårt standardformat för en sökordsanalys är Excel.

Läs mer om våra tjänster

Vi är sökmotoroptimerare med erfarenheter från de mest konkurrensutsatta marknaderna i världen.

Vad används en sökordsanalys till?

Analyserar sökbeteendet

Att göra en sökordsanalys är grunden till en bra on-site optimering. Vi kartlägger sökbeteendet för er nisch. Om du inte har en komplett sökordsanalys vet ni inte hur sökbeteendet ser ut för just er nisch.

Fokusering på rätt nyckelord

Vi samlar sökorden och kategoriserar upp dem utifrån ett SEO perspektiv. Vi samlar stora både stora nyckelsökord men även dem sökorden med mindre sökvolym om de har ett kommersiellt intresse för er nisch.

Sökordsmappning

Först vid en fullständig sökordsanalys kan ni se vilka sökord ni täcker och inte täcker in. En sökordsanalys kan användas som ett underlag för en ny sajtstruktur. Samt för att expandera antalet sidor på sajten.

Sökordsstrategi

Behövs nya sidor skapas för att synas på fler intressanta sökord? Vilka sökord vill ni synas på? Vilka sökord bör ni synas på? Vilka sökord ska ni satsa på? Samtliga frågeställningar ger vi dig svaret på med vår sökordsanalys.

0$

Stort Tack! Vi återkopplar till dig snart

Hur många timmar behöver du?

Priset baseras på antalet timmar du behöver

Beställ Sökordsanalys 10 timmar

10 timmar

Beställ Sökordsanalys 20 timmar

20 timmar

Beställ Sökordsanalys anpassad
- +
21

Anpassad

Ange hur många timmar du vill anlita oss

GÅ VIDARE

Ditt Pris

Det slutgiltliga priset för din analys är (exklusive moms) :

Summary

BESTÄLLT PAKETInformationANTALPRIS
Rabatt :
Total :

BESTÄLL SÖKORDSANALYS

Osäker beställning e-post

Vet du inte hur många timmar din sökordsanalys tar?

Fyll i din hemsida och din e-post nedanför så återkommer vi till dig med hur många timmar sökordsanalys din hemsida behöver.

INSAMLING AV SÖKORDSDATA

Vi samlar in mängder av sökordsdata och tar med viktiga parametrar och kategoriserar noggrant för er SEO utveckling.

GE OSS INSIKT

God insikt och kommunikation oss emellan ger er en bättre slutprodukt. Låt oss veta inom och vilka områden som är viktiga för er. Det hjälper oss att skapa en överblick kring viktiga områden men framförallt sätta fokusering på rätt områden innan vi börjar med insamling av sökord.

SYNS PÅ FLER SÖKORD

Beställ en sökordsanalys från oss idag, vi brinner för hitta sökord inom olika segment! Öka er trafik genom att synas på fler sökord för ert segment.

DET HÄR INGÅR I SÖKORDSANALYSEN


Google Keyword planner
  • Insamling av sökordsdata
  • Kategorisering
  • Underkategorisering
  • Aktuell position i Google (rankings) för varje sökord
  • Sökvolym för sökorden
  • Estimerad kostnad per klick (Google annonsering)
  • Komplett summering av sökordsanalysen
  • Potentialen för olika kategorier

BESTÄLL EN SÖKORDSANALYS

VÄLJ RÄTT STORLEK PÅ DIN SÖKORDSANALYS


Välj storleken på din sökordsanalys, storleken baseras på antal timmar.

Osäker på hur många timmar du behöver?

Fyll i fältet nedanför så hjälper vi dig välja rätt. Rätt val för rätt behov så att du får en komplett sökordsanalys.

Här listar vi allt som ingår i vår sökordsanalys

(Klicka för att gå till sektion)

NYCKELORD – NYCKELN TILL ORGANISK TRAFIK

Konsten att välja rätt nyckelord

Det är en konst att välja rätt nyckelord för rätt landningssida och det krävs god erfarenhet att förstå sökvanor och kunders tankesätt och sökbeteende. Att välja rätt nyckelord är en balansgång mellan relevans, search intent och sökvolym. Sökord som kan tänkas passa perfekt som nyckelord för en specifik landningssida med en bra relevans kan ha mycket låg sökvolym. Det är viktigt att anlita en byrå med erfarenhet av sökordsanalyser. En erfaren analytiker har förmågan att sätta sig in i vilka nyckelord dem potentiella kunderna använder för att få svar på sin förfrågan i Google. Där vårt mål är att visa er sida som svaret.


Vi hjälper er välja och tar fram rätt nyckelord och vi hjälper er öka er organiska synlighet för dessa nyckelord så att ni får relevant trafik till er webbplats. Vi hjälper er i det dagliga arbetet med nyckelorden och formar en sökordsstrategi så att ni kan arbeta mer strukturerat utifrån en strategi. I sökordsstrategin gäller det att få in nyckelordet i alla delar på sidan, rubriker, sidans titel, meta-data, innehållet, externa och interna länkar.


Vi på Canoonic älskar sök och hjälpa besökare hitta rätt svar på sin förfrågan till Google. Läs mer om hur vi kan hjälpa er bli svaret på en förfrågan i Google och se vilka tjänster vi erbjuder genom att klicka på knappen nedanför.


TA MIG TILL SEO-SHOPPEN
Konsten att välja rätt nyckelord

STRUKTUR FÖR VÅRA SÖKORDSANALYSER

Typer av Sökord


BEHÖVER NI HJÄLP MED VILKA NYCKELORD NI SKA FOKUSERA PÅ?

Vi på Canoonic har lång erfarenhet av sökordsanalyser inom olika nischer. Vi har såväl även levererat fullständiga sökordsanalyser till välkända och stora e-handlare.

BESTÄLL EN SÖKORDSANALYS IDAG & FÅ KOLL PÅ SÖKBETEENDET

Definiera olika typer av sökbeteende

När det kommer till on-site SEO är optimering för rätt sökord en av dem viktigaste faktorerna när det gäller att definiera framgång. Därför förstår du säkert att sökordsanalysen har en avgörande faktor för din webbplats SEO och on-site optimering.


Något vi på Canoonic ofta får höra är:
Vilka sökord ska vi satsa på?
Vilka sökord är bäst att synas på?
Vilket  av sökorden X och Y ska vi använda som nyckelord?
Ska vi satsa på korta eller långa sökord?

Faktum är att vi måste göra research för att få reda på dessa frågeställningar, varför är det just så? Jo marknaden förändras ständigt och såväl även sökbeteendet. Olika nischer ser också annorlunda ut men något vi med säkerhet vet är att en sökordsanalys ger oss svaret på ovanstående frågor. Efter en sökordsanalys vet vi hur sökbeteendet ser ut, hur konkurrensen ser ut och utifrån den kan vi svara på ovanstående frågor för att ge er korrekt rådgivning.


Men låt oss kika närmare på bilden till vänster. Det finns tre olika typer som man ofta pratar om, huvudsökord, kombinerade sökord och långa sökord. Dem olika sökordsformerna har olika fördelar, dem korta sökorden har oftast högre volym, medan dem längre är mer beskrivande då besökaren oftast bestämt sig för en sak. Exempelvis: Att köpa ett par nya skor "köpa skor" eller att köpa ett par nya skor av märket Nike och modellen Nike Air Max "köpa röda nike air max skor" har olika konverteringsgrad. Sökordet "Köpa Skor" har mer sökningar men konverterar inte lika bra som det mer specifika sökorder "köpa röda nike air max skor". Genom att fånga upp dem som söker på längre fraser fångar man oftast upp dem som redan är beredda att genomföra en transaktion dem vet bara inte vart dem ska köpa sina Nike air max skor.

Huvudsökord

När man pratar om huvudsökord pratar man om det direkta och korta sökordet, vilket kan vara kläder, skor, hockeyklubbor. Med denna typ av sökning kan vi inte direkt säga vad besökaren är ute efter. Personen talar varken om ifall hon vill köpa skor eller helt enkelt bara läsa om skor.

Oftast är det höga sökvolymer på denna typ av sökord men det ska man inte stirra sig allt för blint på. 50% av dem som söker på skor är kanske mer intresserade av att  läsa om skor och inte köpa ett par skor. Det är därför viktigt att kolla på konverteringsbeteendet för sökord. Om du har en e-butik och säljer skor och vill fokusera på sökordet skor. Om 50% av besökarna inte är intresserade av att köpa skor betyder det att av 10 000 potentiella besökare har du nu enbart chans till att fånga in 5 000 besökare.


Men dessa 5 000 besökare får du inte helt själv bara för att du rankar först i sökresultatet. Om vi räknar på den potentiella trafiken du kan förvänta dig det vill säga 31% för första positionen i Google, blir det 1 550 som klickar på dig som har första placeringen. Denna typ av sökord har oftast väldigt hög konkurrens vilket betyder att det kommer vara mycket svårare att ta topplaceringar på denna typ av sökord. Konverteringsgraden på huvudsökord är i många fall lägre än för långa sökord. Om din konvertering innebär en affär/transaktion så spelar det inte så stor roll hur mycket besökare ni har om ingen genomför ett köp, eller hur?

Huvudsökord

Kombinerade Sökord

Kombinerade sökord

Denna typ av sökord innehåller mer än ett specifikt ord och talar om för oss vad den som söker är ute efter. Exempelvis "röda skor", "billiga skor", "köpa skor", "mocka skor". I vissa fall får vi även veta om besökaren är villig att investera i ett par nya skor, så när sökfrågan är "billiga skor" eller "köpa skor". Medan i "röda skor" och "mocka skor" vet vi inte om besökaren vill köpa mocka skor eller läsa om mocka skor.


Något som skiljer sig mellan huvudsökord och kombinerade sökord är att  vi får veta mer om vad besökaren vill göra. I vissa fall har besökaren redan bestämt sig för att  köpa ett par nya skor "köpa skor" eller bestämt sig vilken färg på skor han/hon letar efter "röda skor". I detta skedet fångar vi upp besökaren längre in i köpcykeln.

Långa sökord

När man pratar om långa sökord pratar man oftast om sökord med lång svans, vad menar man då med det? Jo man talar oftast om dem sökord som innehåller flera ord, dessa sökord kan vara från 3 ord och uppåt. Exempelvis "röda gummistövlar med klack", "köp röda klackskor", "hitta billiga träningsskor". Denna typ av sökord ger oss väldigt mycket fakta om vad besökaren vill.


Besökaren...
1. Letar efter ett par skor
2. Det ska vara av typen gummistövlar
3. Dem ska vara röda
4. Det ska vara en modell med klack.
Med denna typ av sökning är man mycket mer köpvänlig jämfört med en generell sökning som "skor".


Här fångar man precis som i kombinerade sökord upp besökaren i slutet av köpcykeln, besökaren ska bara hitta skorna till ett bra pris och sen trycka på köp. Denna typ av sökord har ofta en mycket längre konkurrens vilket är bra! Konverteringen är mycket högre också då besökaren redan bestämt sig för att köpa.

Långa sökord longtails

Konkurrensnivån på sökord

Hur stor är möjligheten att vi lyckas?

För att i ett senare skede välja ut vilka sökord att fokusera på är det viktigt att förstå förfrågans mening och vad för svar som besökaren förväntar sig. Det är också viktigt att förstå hur mycket jobb och tid som krävs för att nå topplacering i Google på just detta sökord. Om vi gör en sökordsanalys för en mindre e-butik som säljer skor och vi enbart ser stora etablerade e-butiker i sökresultatet när vi gör en sökning på "skor online". För denna mindre e-butik blir det svårt att ta upp kampen om topplaceringen på dessa hårt konkurrensutsatta sökfraser. Det skulle ta flera månader om inte år och kosta mycket pengar att sätta sig upp mot dessa stora varumärken med stor plånbok. Men kom ihåg att ingenting är omöjligt! Men det kanske är bättre att satsa på 10 mindre sökord som ni kan ta första placeringen på istället för att ta placering 25 på sökordet ovan. Låter inte det vettigt att få 500 besökare från 10 olika sökord än att få 0 besökare från ett stort sökord?


Dessa sökord är oftast långa sökord och har en tendens att konvertera bättre då förfrågan är mer specifik som du läste om tidigare till exempel "röda gummistövlar med klack" Det blir ingen bra avkastning på investeringen och det är därför viktigt att få en förståelse om svårighetsgraden på olika sökord. Det är även viktigt för oss att förstå vart ni har era marginaler. Därför ska du inte följa vad andra gör. Varför ska ni investera en massa pengar i att försöka synas på ett tufft sökord som "Converse skor" om ni har dåliga marginaler på dessa skor? Är det inte bättre att optimera för ord relaterade till skor ni har bättre marginaler på som dessutom har lägre konkurrens?

Varje situation ser olika ut för olika företag men gör inte misstaget att göra som konkurrenterna, det är inte optimalt. Är ni däremot en stor och etablerad e-butik ska ni absolut satsa på tuffare sökord om ni har en stark webbplats och en stark länkprofil. Men det är viktigt att få en förståelse för svårighetsgraden kring olika sökord. Det kan i vissa fall vara bättre att satsa på mindre sökord för etablerade e-butiker också. Vilket kan resultera i att ni totalt sätt får mer organisk trafik än dem som rankar först på dem stora sökorden. Det är viktigt att tänka smart och förstå organiskt sök. Vi på Canoonic hjälper er gärna att optimera för rätt sökord oavsett vilken storlek på företag eller sajt. Låt oss vägleda er rätt i organiskt sökt!

Jag behöver hjälp med organiskt sök

Svårighetsgrad för Sökord


Struktur på en sökordsanalys

Kategorisering av sökord

Hur och till vad ska vi använda sökordsanalysen?

Ovanför har du läst om olika typer av sökord men dessa sökord bör placeras in under olika kategorier. Våra sökordsanalyser innehåller kategorier och underkategorier för att ni ska få så mycket underlag som möjlig inför en sökordsmappning. Med en väl kategoriserad sökordsanalys sparar ni massvis med timmar när ni ska välja ut rätt nyckelord i en sökordsmappning. En typiskt kategorisering skulle kunna se ut såhär:

Kategori - Skor
Underkategori - Träningsskor

Vår sökordsanalys innehåller grafer där ni kan se inom vilka kategorier som ni har störst potential, störst sökvolymer eller flest antal sökord samt hur ni idag rankar i dem olika kategorierna. Vår sökordsfil med summering och  KPI:er kan ni läsa mer om längre ner på sidan.


Sökordsanalysen är även som vi nämnde tidigare underlag för sökordsmappning och kan användas som underlag för en ny sajtstruktur. Här är det till enormt stor hjälp att se samtliga sökord kategoriserade där det visar sig att sökorden ni inte täcker är sökorden relaterat till träningsskor. Dessa sökord täcker ni inte då ni inte har någon dedikerad landningssida för området. För att synas på alla sökord relaterat till träningsskor behöver ni till exempel skapa en ny landningssida för träningsskor. Här kommer ni nu kunna använda vår sökordsanalys till att välja ut sökord ni vill synas på och därefter optimera efter sökordet. Det vill säga placera sökordet i titlar, rubriker, meta-data, skriva innehåll med fokus på på det utvalda nyckelordet och börja arbeta med interna och externa länkar till den nya landningssidan.

SÅ HITTAR VI NYCKELORD FÖR ATT DU SOM KUND SKA ÖKA OCH FÅ MER RELEVANT TRAFIK

Konsten att hitta rätt nyckelord för din sökordsanalys och driva relevant trafik till hemsidan.

 

Olika områden och faktorer som analyseras

Hur relevant är sökordet för verksamheten
Konkurrenters val av sökord
Konkurrensnivåer för sökord
Sökbeteende och målgrupp
Aktuella positioner i Google
Sökvolymer och trender
Kategoriers potential

 

SKAPA EN FÖRSTÅELSE
Att skapa en förståelse vad du som kund erbjuder för typ av produkt/tjänst eller service är oerhört viktigt för att att få en komplett sökordsanalys. Vi kommer att inleda med att fråga er för att ta reda på vilka sökord ni vill synas på, vilka sökord som är mest lönsamma för er samt vilken målgrupp som ger mest lönsamhet för er: Vad söker era kunder på för att hitta er idag?

 

Brainstorma sökord
Efter att vi skapat oss en förståelse för ert segment och er kundgrupp så börjar vi brainstorma efter sökord. Vi klickar oss runt på er webbplats för att skapa oss en egen bild av sökord som är intressanta för er att synas på. Vi plockar ut viktiga sökord och lägger dem i en rå bulk lista, exempel för en cykelbutik skulle det kunna vara: cyklar, racercyklar, elcyklar, city bikes, dam cykel, BMX, juniorcykel. Det behöver inte vara generiska sökord utan det kan också vara varumärken, modeller eller generiska kategorier.

 

Hitta sökord och guldorden
Vi börjar sedan utifrån dessa ord leta sökord och med målsättningen att hitta ”guldorden” det vill säga sökord med hög sökvolym men med låg konkurrens. Vi hittar olika sökord med hjälp av följande sökordsundersökning:

 

Googles egna förslag när du gör en sökning (Google suggest)
Genom att göra en sökning på breda sökord kommer Google att ge dig förslag på andra sökord. Dessa sökord är förhållandevis generella och chansen att du hittar guldkornen här är relativt låg. Om du testar att Googla Cyklar så kommer du förmodligen se Cyklar online.

Relaterade sökningar till din sökning
Efter att vi Googlat kan vi få fler sökordsförslag genom sökningar som Google anser vara relaterade till ditt sökord du precis skrivit in. Dessa hittar vi längst ner under sista sökresultatet.

Kolla efter sökord i Google annonser
Vår analytiker gör en sökningar på viktiga sökord för er och kollar på dem köpta annonserna som finns och vilka sökbegrepp som används samt vilka sökordskombinationer som används. Köpta annonser eller annonsord är i dem flesta fallen väldigt väl optimerade och ofta väldigt spot-on.

Vilka sökord använder konkurrenterna
Här besöker vi era konkurrenters webbplatser för att se vilka sökord dem valt att optimera för. Det ger oss en överblick vilka sökord som kan vara svåra beroende på hur stark er domän är rent SEO-mässigt och hur dess länkprofil är. Vi kikar genom deras webbplats samt deras länkprofils ankartext för att hitta sökord som dem valt att fokusera på. Härifrån tar vi med sökord som är relevanta för er att synas på.

Google Adwords Keyword Planner
Nästa steg i processen är att få fram fler sökordsförslag. Detta gör vi med hjälp av Googles sökordsplanerare som är ett bra sökordshjälpmedel.

Trender för sökord i Google Trends
Nästa steg vår sökordsanalytiker gör är att använda ytterligare ett verktyg från Google nämligen Google Trends. Här tittar vi på hur trenderna ser ut för sökorden.

Få fram fler sökordsförlag med sökordsanalysverktyg
Vår sökordsanalytiker vill få fram fler sökordsidéer och det är oftast här vi hittar guldorden. Här letar vi efter olika böjningar av sökord för din webbplats så som, bestämd form, obestämdform, singular och pluralböjningar samt synonymer. Här försöker vi även kombinera olika sökord men med platser, färger etc med syfte att få fram sökord i olika format. Exempelvis lägenhet Stockholm eller Stockholm lägenhet. Om ni har en svagare domän kan det vara en bra idé att fokusera och driva trafik genom långa sökord. Sökorden ska innehålla nyckelsökordet men längre sökord är oftast mindre konkurrensutsatta och har oftast inte lika hög sökvolym. Men potentialen att ta högre positionering i Google är mycket större.

Gratis sökordsdata från Google Analytics
Om ni kopplat ihop ert Adwords-konto med ert Google Analytics kan vi få exportera mycket bra data härifrån. Har ni tidigare kört en SEM-kampanj? Det vill säga använt sökordsannonsering i Google? Då vill vi gärna analysera dessa sökord ni annonserat på, dessa sökord och fraser är väldigt relevanta då man sällan köper trafik från irrelevanta sökord. Vi kan även vid ett senare skede i en sökordsmappning ta nytta utav all data vi faktiskt har. Det kan vara så som vilka sökfraser som genererat en konvertering (köp/transaktion) samt vilka sökord som har haft hög respektive låg avvisningsfrekvens. Vi tar gärna del av denna sökordsdata då det hjälper våra analytiker i sökordsdjungeln och ger er en bättre sökordsanalys.

Gratis sökordsdata från Google Search Console
Här kan vi se genom vilka sökord och sökfraser som besökare hittar er webbplats idag. Numera ger oss Google Search Console inte all data som tidigare men vi kan fortfarande se en liten del.

 

HÄMTA SÖKVOLYMER OCH ESTIMERAD KOSTNAD PER KLICK
Efter vi tweakat sökord i olika kombinationer och samlat in sökord från alla tänkbara källor är det dags att kolla dess sökvolym och estimerad kostnad per klick för att köpa trafiken. Den enda källan som vi anser vara 100-procenting är Googles egna Keyword planner. Antalet sökningar från mobilenheter ökar och därav tar vi inte enbart med den totala sökvolymen för sök från datorer utan även sökvolym från mobila enheter.

 

FILTRERING AV SÖKORD OCH SÖKFRASER
Självklart vill vi inte ha dubbletter och sökord utan sökvolym, särskrivningar och felstavningar. Dessa sökord sållar vi ut och tar bort från sökordsanalysen. Låga sökvolymer behöver inte vara dåligt, 100 sökningar i sig kanske inte får dig att trilla av stolen? Men dessa 100 besökare kan vara mycket värdefull trafik då sökordet är ”köp city bike”, besökaren vill köpa en cykel men vet inte vart! Lika så är det viktigt att ta hänsyn till vilken bransch ni är verksamma inom. 10 sökningar för ett byggföretag på sökordet ”snickare i Stockholm” kan vara extremt viktigt. Men 10 sökningar för en stor e-handlare där det finns massvis andra sökord som är viktigare har inte den anledningen att fokusera och optimera för så låga sökvolymer. Vi på Canoonic sätter oss gärna tillsammans med er och sållar sökord och sökvolymer.

 

KATEGORISERING
Nu har vår sökordsanalytiker hittat samtliga sökord och ska lägga in samtliga ord och fraser i en och samma fil. Allt sammanställs i Excel och kategoriseras med olika huvudkategorier per blad. Kategoriseringen är främst från er webbplats idag till exempel ”City bikes” ”Elcyklar” men en sökordsanalys kan även vara underlag för att skapa nya kategorier eller underkategorier. Därför kan ni i vissa fall se nya kategorier i en sökordsanalys från Canoonic som inte finns på er sida idag. En kategori som ni täcker men ni kanske behöver skapa en ny landningssida för att kunna täcka detta segmentet med sökord. En sökordsanalys är inte enbart för att se vilka sökord ni ska sätta i Titeln utan ska även användas för att hitta nya sätt att få fler besökare till er webbplats genom nya landningssidor.

 

POSITIONERING I GOOGLE – RANKINGS
Vi kollar er nuvarande positionering i Google för varje sökord och adderar i sökordanalysen.

 

KVALITETSSÄKRING AV SÖKORD OCH SÖKFRASER
Vi kvalitetssäkrar sökordsanalysen och ser till att inga irrelevanta ord eller fraser följer med i sökordsanalysen.

 

SUMMERING AV SÖKORDSANALYS OCH KPI:ER
Vi ger er en summering av hela sökordsanalysen för att ni enkelt ska kunna få en överskådlig bild över samtliga kategorier. Ni kan här se den totala sökvolymen och antalet sökord för varje kategori. Ni kan även se sökvolymer för dem största sökorden och vilka dem 5 största sökorden är. För att göra det ännu mer överskådligt har vi på Canoonic adderat grafer som visualiserar potentialen väldigt bra. Har ni väldigt få topp 3 placeringar? Har ni mycket placeringar utanför topp 3 men mycket sökord där ni syns på sidan två i sökresultatet? Då finns det stor potential för er att ”flytta” dessa positioner till första sidan. Dessa KPI:er är väldigt intressanta att kika på för att se potentialen för olika kategorier.

VI FÖRKLARAR SPECIELLA ORDS INNEBÖRD

VAD ÄR NYCKELORD?

Nyckelord är det sökordet du vill synas på för den specifika landningssidan.


VAD ÄR KEI (KEYWORD EFFECTIVENESS INDEX)?

Keyword effectiveness index eller på svenska sökordseffektivitet innebär att man gör en överskådlig uppskattning samt mätning för att se hur effektivt ett nyckelord är genom att ställa sökordets sökvolym i korrelation till dess konkurrens.

HUR RÄKNAR JAG UT KEI?
Detta värdet räknas ut manuellt enligt följande - antal träffar (sidor) i Google / antalet sökningar (sökvolym) = KEI (desto större KEI ju större är chanserna att ta sig till toppen i sökresultatet)


VAD ÄR KEYINFLUENCERS?

På svenska är det nyckelpåverkare och man syftar på någon inom en bransch som har inflytande eller uppmärksamhet hos din målgrupp. Det kan vara människor, personligheter eller företag. Nyckelpåverkare är de som kan driva försäljning och medvetenhet. Ta exemplet som en person som har stort inflytande på rätt målgrupp. Om hon når ut till många genom sina kanaler så som instagram och personens blogg som samtidigt har rätt målgrupp för er och kan driva försäljning till er genom att skriva/nämna er produkt, då är denna person en keyinfluencer.


VAD ÄR SIM (SEARCHER INTENT MODELLING)?

När man pratar om searcher intent modelling vill man ta reda på hur beteendet ser ut för ens målgrupp. Man studerar vilka söktermer som ens målgrupp använder när dem söker på nätet. Dessa söktermer kategoriseras baserat på typ av sökning och syfte. Det kan vara att få mer information om en specifik produkt eller att jämföra två produkter mot varandra. Utifrån underlaget man tagit fram studerar man sökresultatet för dessa söktermer och letar reda på vilka keyinfluencers som finns i branschen samt vart ni själva är positionerade.
Efter att man arbetat med SIM kan man fastställa följande: Vilka sökord man presterar bra på kontra vilka man måste arbeta mer med. Vilka konkurrenter man har i branschen samt vilka kanaler (bloggar, sajter, sociala medier) man behöver arbeta mer med för att synas hos keyinfluencers.


Snabblänkar

Länkar till viktiga sidor för att lära dig mer om oss och våra tjänster samt mer om SEO. Vill du se alla våra tjänster, klicka på SEO-Shoppen nedanför

   SEO-Shoppen

   Sökmotoroptimering

   Beställningsformulär

   Om Canoonic

   Kontakt

Kontaktuppgifter

Här hittar du kontaktuppgifter till oss, använd vår mailadress eller formuläret intill för att komma i kontakt med oss på snabbast vis

E-post

hej@canoonic.se

Välkommen till vårt kontor i Stockholm!

Svetsarvägen 15, Solna 171 41 Stockholm

Välkommen till vårt kontor på Malta!

Tigne Place, Block 12, Suite M4, Tigne Street, Sliema SLM 3171 Malta

Fyll i formuläret

Vi svarar alltid inom 24 timmar på dina frågor. Du är välkommen med alla typer av frågor om oss eller om våra tjänster

E-post: Obligatoriskt*
Ditt Meddelande: Obligatoriskt*