Om en icke existerande sökordsanalys är som att inte ha pluggat inför en examination så är sökordsmappning som att pluggat en massa fakta utan att veta hur man ska använda den.

Canoonic berättar mer om processen i en sökordsmappning

Vi kommer gå igenom samtliga delar inom mappning av sökord och tanken är att du ska förstå vikten av en sökordsmappning när du har läst den här sidan. Syftet är att ni ska förstå varför vi rekommenderar er att göra en om ni inte redan har en som är uppdaterad. Därför erbjuder vi tjänsten där vi hjälper er att uppdatera er befintlig sökordsmappning med nya sökord som tagits fram, men även ta fram en analys från grunden.

Om du är intresserad av att se vår prissättning för en sökordsmappning så kan du använda vår enkla prisberäknare längre ner på den här sidan. Du kan med ett par enkla klick skicka in en beställning till oss. Priset baseras på hur många timmar du vill att vi lägger på din mappning.

Efter att att du genomfört en beställningen återkommer vi inom 24 timmar med ett leveransdatum för din sökordsmappning. Vi är flexibla men vårt standardformat för en sökordsmappning är Excel.

Läs mer om våra tjänster

Vi är sökmotoroptimerare med erfarenheter från de mest konkurrensutsatta marknaderna i världen.

Hur kan vi få nytta utav en sökordsmappning?

Rätt sökord till rätt sida

Att välja ut rätt sökord kan vara svårt om man inte har erfarenhet av SEO. Vi hjälper er plocka ut rätt sökord för era landningssidor.

Primära och sekundära sökord

Vi mappar ut dem primära och sekundära sökorden för varje sida så att ni enkelt kan se vilket sökord en specifik sida ska fokusera på.

Titlar och meta beskrivningar

Vi hämtar in era nuvarande titlar och beskrivningar för att se hur ni optimerat dessa mot det primära sökordet. Utifrån det ger vi rekommendationer för nya titlar och meta-beskrivningar.

Rubriker och innehåll

Vi analyserar även era nuvarande rubriker, H1:or samt H2:or för att se om dessa innehåller det primära sökordet. Vi kikar även om texten på sidan innehåller det primära sökordet.

Räkna ut vad din sökordsmappning kostar

0$

Stort Tack! Vi återkopplar till dig snart

Hur många timmar behöver du?

Priset baseras på antalet timmar du behöver

Beställ Sökordsmappning 10 timmar

10 timmar

Beställ Sökordsmappning 20 timmar

20 timmar

Beställ Sökordsmappning Anpassad
- +
21

Anpassad

Ange hur många timmar du vill anlita oss

ANLITA OSS

Ditt Pris

Det slutgiltliga priset för din sökordsmappning är (exklusive moms) :

Summary

BESTÄLLT PAKETInformationANTALPRIS
Rabatt :
Total :

BESTÄLL Sökordsmappning

HJÄLP GOOGLE ATT FÖRSTÅ VILKET ÄMNE SÖKORD DINA SIDOR HANDLAR OM!

MAPPNING AV SÖKORD

Vi strukturerar sökorden från sökordsanalysen och ger rekommendationer på primära sökord för specifika landningssidor.

HJÄLP GOOGLE FÖRSTÅ ER SAJT

Vi väljer ut ett primärt sökord för varje sida med ett antal sekundära sökord per landningssida. Utan tydlig sökordsoptimering är det svårt för Google att ranka er sida för ett specifikt sökord.

BÄTTRE STRUKTUR & BÄTTRE SYNLIGHET

Beställ sökordsmappning från oss idag och få struktur på era sökord!

DET HÄR INGÅR I SÖKORDSMAPPNINGEN


Sökordsmappningens olika delar

  • Rekommendationer av primära sökord per landningssida
  • Rekommendationer av sekundära sökord per landningssida
  • Förslag på eventuellt nya landningssidor
  • Granskning av nuvarande titlar
  • Granskning av nuvarande meta beskrivningar
  • Granskning av rubriker H1 och H2
  • Granskning av navigering

BESTÄLL EN SÖKORDSMAPPNING DIREKT

VÄLJ RÄTT STORLEK PÅ DIN SÖKORDSMAPPNING


Priset för paketen baseras på timmar för våra SEO konsulter, desto större sajt desto mer timmar krävs.

Är du osäker på hur många timmar som krävs för just er sajt?

Fyll i fältet nedanför så återkommer vi till er inom 24 timmar med vilket paket som passar er bäst.

Läs vad som ingår i vår länkanalys

(Klicka för att gå till sektion)

Vi tjuvkikar på en sökordsmappning

Sökordsmappning av Sökord

Vi hjälper dig strukturera och mappar sökorden för bästa möjliga synlighet i Google


Google är en robot och ingen tänkande människa, denna robot som tittar in då och då på din sajt har svårt att tänka logiskt som en människa. Detta betyder att man måste hjälpa Googles bot (även kallad spider) att förstå vilket sökord du vill ranka på och med vilken sida. Detta är något väldigt många missar i brist av kunskap inom SEO eller när man inte anlitar professionell hjälp. Att ha innehåll på sidor med fel fokus kan stjälpa mer än hjälpa.


Varför är det just så?
Jo för att Google återigen har svårt med det logiska tänkandet, vilket är en av få saker som skiljer oss människor från en robot. Enkelt förklarat kan Googles så kallade sökspindlar enbart tolka det innehåll den ser baserat på det den redan vet.

Ett exempel är att du säljer massa cyklar och på en utav dina kategorisidor kan man hitta en specifik cykelmodell  låt oss säga mountainbike. På denna sida har du enbart skrivit allmänt om cyklar och inte skrivit specifikt om just mountainbike. Tänk efter två sekunder..... tror du Google kan förstå att denna sidan handlar om mountainbike och inte cykel, elcykel eller BMX? Helt rätt! dem skulle inte riktigt förstå vilket fack dem ska placera din sida i och därav blir det varken hackat eller malet. Utfallet när man skriver för allmänt innehåll är att du inte syns alls. Man måste vara tydlig och ska enbart fokusera på ett absolut maximalt två huvudsökord per sida.


Vad ska man då göra?
Man ska först börja med en sökordsanalys för att se vilka sökord man täcker och inte täcker och sedan strukturera sökorden ut efter vilka sökord man kommer fram till att man vill synas på. Kanske kan flera nya kategorisidor skapas, vilket kanske också gör det såväl enklare för era besökare att navigera via er sajt som såväl som det hjälper Googles bot. Just hur man ska skriva kommer vi hjälpa er med men generellt vill man skriva djupa och ingående texter som ger mervärde för besökaren och hjälper Google att förstå att den här sidan handlar om mountainbike och inte något annat. Vill du veta mer om just innehåll så säljer vi en tjänst där vi granskar innehåll på er webbplats och hjälper er med sökmotoroptimerat innehåll.

Du börjar nog förstå att sökordsmappningen är väldigt viktigt för din organiska synlighet i Google. Låt oss hjälpa Google förstå er webbplats och vilka sökord ni vill synas på. Vi rekommenderar att ni gör en grundlig sökordsanalys innan ni beställer en sökordsmappning. Då sökbeteendet ständigt förändras kan den sökordsanalysen ni gjorde för 1-2 år sedan vara inaktuell. Kontakta oss så kan vi uppdatera er nuvarande sökordsanalys med ny data och nya sökord.

Sökordsmappning för index

Index är bransch termen för första sidan i er hierarki (Startsidan). Det är er första sida och är kort och gott ert domännamn till exempel: http://exempel.se eller http://www.exempel.se.

 

Index är er starkaste sida och hit flödar alltid lite länkkraft, det betyder att denna sidan är väldigt viktig att förvalta väl. Att enbart skriva Kalles chokladfabrik AB i titeln skulle vara katastrof! Istället skulle vi till exempel rekommendera att skriva Köp mörk choklad hos Kalles chokladfabrik.se. Där ni försöker synas på det tuffaste sökordet och det som också är Kalles viktigaste sökord det vill säga "mörk choklad". Många undrar om: "Men om användare söker på vårt varumärke då vill vi ju synas ska vi inte ha det först i titeln?" Svaret är att ert varumärke kommer ni till 90% att ranka 1:a på ändå, men det finns fall då andra för en kort tid kan ranka över er om dem optimerar för sökordet Kalles chokladfabrik AB, men detta kommer Google justera själva alternativt om du vill skicka in en begäran om granskning om någon annan rankar bättre än dig för ditt innehåll. Vi på Canoonic hjälper er välja rätt sökord för index och optimerar er meta-data för bästa sökmotorvänliga resultat.

Sökordsmappning för index

Sökordsmappning för Kategorisida

Sökordsmappning för kategorisida

Er nästa sida i hierarkin kan vara er kategorisida till exempel http://exempel.se/smartphones/ och på denna sida hittar besökaren samtliga produkter inom kategorin smartphones. Såhär långt kanske det känns självklart men vi ser en hel del som glömmer bort att optimera för dessa typer av sidor och skippar detta steg och skapar en sida för /iPhone/ istället.

En kategorisida ska vara bred och med bred menar vi större termer och mer generiska termer så som: "herrparfym", "smartphones", "smart tv" det vill säga det täcker ett större område.

 

Här kan vi på Canoonic vara till stor hjälp och se till att så mycket som möjligt täcks utifrån sökordsanalysen och att ni inte glömmer bort vissa steg i kategori-djungeln.

Sökordsmappning för underkategorisida

Hoppar vi vidare till nästa steg längre ner i er sajts hierarki så borde vi hamna på en underkategori. Men det är vanligt att många missar landningssidor för underkategorier. Antingen glömmer man kategorisidan eller underkategorisidan.

Om kategorisidan var /smartphones/ vad är då en underkategorisida? I vårt exempel har vi valt att ta Apples produkt iPhone. Då blir strukturen enligt följande http://exempel.se/smartphones/iphone/ Antingen glömmer man bort någon utav kategorisidorna och hoppar som vi nämnde tidigare in på det vi kategoriserar som en produktsida /iphone-6s/.

Vad man missar då är potentialen av att ranka på iPhone, för på /iPhone-6s/ ska ni fokusera och optimera för den specifika modellen iPhone 6s och inte för iPhone. Har du en extremt stark domän och dina konkurrenter ligger långt efter så finns det en chans att ni rankar på båda sökorden men det är väldigt sällan och speciellt inte på denna typen av attraktiva sökord.

Skapar ni denna typ av hierarki som följer Googles rekommendationer får ni även en möjlighet till naturlig intern länkning mellan sidorna och en enorm fördel utav denna länkkraft som skickas mellan sidorna förutsatt att ni har externa länkar till dessa sidor. Länkkraften från externa länkar kan då enkelt flöda vidare genom hierarkin från /iphone6-s/ till /iphone/ och så vidare upp till index.

Skulle strukturen istället se ut såhär för en e-butik för hemelektronik http://exempel.se/smartphones/iphone-6s/ och iPhone sidan hittas under http://exempel.se/iphone/ så skickas det relevant länkkraft för iPhone till en icke relevant sida. Nu drar vi hårda linjer, självklart drar ni nytta av länkkraften ändå men ni får inte ut maximal kraft och drar inte maximal nytta utav länkarna ni får in till dem sidorna i exemplet ovanför.

 

När vi kollar underkategorier så är det precis det här vi tittar på, om täcker ni sökord som inte är en produktsökning? Samt om ni täcker in mer bredare kategorier som underkategorin iPhone?

Sökordsmappning för underkategorisidor

Sökordsmappning för Produktsida

Sökordsmappning för produktsida

Sist men inte minst i vår sökordsmappning och dess struktur så kikar vi på det vi kallar produktsidan. Vi syftar inte på själva produkten kunden ska köpa om vi ser det utifrån en e-handels perspektiv som kan innehålla färgkombinationer eller storlekar av produkten. Utan på själva huvudsidan för produkten där dessa val kan göras.

Varför vi inte lägger vikt på att mappa sökord för specifika produkter vid en sökordsmappning är då det sällan är sökvolymer på så specifika sökningar som till exempel iPhone 6s rymdgrå 64gb. Detta är också anledningen till varför ni ska anlita proffs till en mappning. Lägger ni onödig energi på enskilda produkter istället för att optimera ut efter sökbeteendet så hamnar ni efter. Innan man börjar måste man som i många andra branscher göra sin undersökning, därför rekommenderar vi som alltid att göra en sökordsanalys innan sökordsmappning för att vara uppdaterad och se hur sökbeteendet ser ut idag. Det behöver inte se ut som det gjorde för två år sedan.

Ni kanske har gissat hur nästa steg skulle se ut i hierarkin? Just det http://exempel.se/smartphones/iphone/iphone-6s/ här optimerar vi för den specifika produkten iPhone 6s. Allt följer en naturlig och logisk struktur och länkkraften flödar naturligt mellan relevanta sidor på sajten. Vi har en dedikerad landningssida för samtliga sökord enligt följande kategorier där vi exkluderar index:

/smartphones/

Primärt sökord: Smartphones

/smartphones/iphone/

Primärt sökord: iPhone

/smartphones/iphone/iphone-6s/

Primärt sökord: iPhone 6s

Vi ser till att samtliga sidor innehåller det primära sökordet i titlar, beskrivningar samt i rubriker och ger förslag på nya eller förbättringar.

Inget är skrivet i sten och det kan finnas sökvolymer på specifika produkter men volymen är med största sannolikhet större på den bredare termen som iPhone 6s.  Hur vida vi strukturerar det primära sökordet för denna typ av sökord är också helt individuellt beroende på segment. Detta baseras på konkurrensen på sökorden or er domäns kapacitet att ta upp fighten på detta tuffa sökord.

 

Har ni inte riktigt musklerna är det mer lägligt att försöka satsa på sökord med längre karaktär för denna sida. Vi vet att det är mycket att ta in men vi hoppas kunna hjälpa er precis som vi har gjort för många andra av våra klienter att göra rätt. Varje dag går sajter miste om potentiella kunder på grund av dålig struktur och optimering av landningssidor. Det är många som glömmer fundamentet och sökordsmappningen, gör inte samma misstag även du!

MISSA INTE POTENTIELLA KUNDER – BESTÄLL IDAG

Aktuella titlar och beskrivningar

Vi kikar igenom er nuvarande meta-data för att se om dessa är optimerade eller inte. Används sökordet i titlar, beskrivningar och i rubriker?  Om dessa inte är optimerade för det primära sökordet för den specifika landningssidan kommer vi ge rekommendationer på att uppdatera er meta-data.

Till höger ser ni ett vanligt problem, för lång titel och meta beskrivning. Oftast vill man få med så mycket som möjligt men utrymmet är begränsat. I bilden till höger kan vi även se att det primära sökordet som i detta fall är iPhone 6s inte finns i början av titeln. I strukturen hittar vi /iphone_6s/ detta understreck uppfattas för övrigt av Google som iPhone6s, utan mellanslag med andra ord, Google läser - som mellanslag, understreck ignoreras. Rubriken eller H1:an är inte optimerad då sökordet inte finns i den främre delen av en lång rubrik.

Är du intresserad av att veta mer om hur många tecken och pixlar du begränsas till av Google kan du läsa mer om meta-data här.

Meta data som inte är godkänd

Meta data som är godkänd

Förslag på nya titlar och meta beskrivningar

Det är viktigt att använda sökordet ni vill synas på i titel, beskrivning samt rubriker. Vi kommer därför efter vår granskning av era nuvarande meta-data att ge rekommendationer på ny optimerad meta-data. Dessa är strukturerade för varje sida och samtliga kommer vara kvalitetssäkrade av våra SEO specialister, dem ser till så att titlar inte är för långa eller för korta, innehåller sökordet i början av titeln samt att sökordet finns med i era i beskrivningar och rubriker.

Bilden till vänster visar ett exempel på hur ett förslag på hur en titel, beskrivning samt H1:a skulle kunna se ut för en webbutik som säljer mobiltelefoner och i detta fallet iPhone 6s. Detta är det sista steget vi gör i en sökordsmappning när vi mappat ut alla sökord till dem specifika landningssidorna. Det är först då vi vet vilket sökord vi vill rekommenderar för varje sida och först då kan man skriva den viktiga meta-datan.

FRÅGOR OCH SVAR OM VÅR SÖKORDSMAPPNING

HUR VET JAG HUR MÅNGA TIMMAR JAG SKA BESTÄLLA?

Det beror på vilket segment du är verksam inom och vilken typ av hemsida du har. Har du en liten hemsida för ditt lokala företag så räcker det med att beställa det minsta paketet. Har du en e-butik som säljer varor i ett ganska brett segment så behöver du beställa mellan-paketet eller köpa en anpassad sökordsmappning.


VAD MENAS MED FÖRSLAG PÅ NYA LANDNINGSSIDOR?

När vi gör en sökordsmappning och ser att ett sökord har mycket sökningar men inte direkt täcks in av någon sida som finns på sajten i dagsläget så kommer vi rekommendera dig att skapa en ny sida för att på det viset driva mer relevant trafik till din hemsida från konverterande sökord som leder till att du ökar din försäljning online.


VAD ÄR ETT SEKUNDÄRT SÖKORD FÖR EN LANDNINGSSIDA?

Ett sekundärt sökord som man vill rikta in en landningssida på måste vara relaterat till det primära sökordet. Ordet ska inte vara tillräcklig unikt för att förtjäna sin egna landdningsida utan mer ses som en synonym till det primära sökordet för optimal sökordsmappning.
Ett exempel: En webbutik som säljer datorer har en landningssida som heter /barbara-datorer där det primära sökordet man vill synas för är ”bärbara datorer” ett synonymt sekundärt sökord för den sidan är ”laptops” som har samma innebörd och som många personer i Sverige använder när de vill hitta bärbara datorer. Att även ranka för ”laptops” innebär mer trafik som leder till ökad försäljning. Det är just därför din hemsida behöver en sökordsmappning, för att hitta dessa guldkorn av synonymer som kan öka din försäljning.


VAD ÄR SÖKORDSKARTA?

När vi jobbar med din sökordsmappning skapar vi en sökordskarta av alla sökord du bör ha representerade på din hemsida och som du ska täcka in för optimal optimering. Utifrån denna karta kategoriserar vi sökord och anger de föredragna landningssidorna så att du enkelt ska förstå vilken sida som bör ranka för vilket sökord.


VAD ÄR KONVERTERINGSBENÄGENHET?

Detta beskriver ordets syfte till köp av din tjänst eller produkt. Vissa ord kan vara mer rakt på sak än andra. Man får alltid mer värde ut av att fokusera på sökord som har en högre konverteringsbenägenhet än att fokusera på mer generella sökord. Vi vet vilka sökord som konverterar för just din bransch och detta är något vi har i åtanke när vi genomför er sökordsmappning.

 


VAD ÄR SÖKPOTENTIAL?

Ett sökord som endast har sökpotential syftar till ett ord som är generellt och som har mycket sökningar i Google och som drar trafik. Men denna trafik är dock inte benägen att konvertera vilket betyder att trafiken inte är lika värdefull.

 


Snabblänkar

Länkar till viktiga sidor för att lära dig mer om oss och våra tjänster samt mer om SEO. Vill du se alla våra tjänster, klicka på SEO-Shoppen nedanför

   SEO-Shoppen

   Sökmotoroptimering

   Beställningsformulär

   Om Canoonic

   Kontakt

Kontaktuppgifter

Här hittar du kontaktuppgifter till oss, använd vår mailadress eller formuläret intill för att komma i kontakt med oss på snabbast vis

E-post

hej@canoonic.se

Välkommen till vårt kontor i Stockholm!

Svetsarvägen 15, Solna 171 41 Stockholm

Välkommen till vårt kontor på Malta!

Tigne Place, Block 12, Suite M4, Tigne Street, Sliema SLM 3171 Malta

Fyll i formuläret

Vi svarar alltid inom 24 timmar på dina frågor. Du är välkommen med alla typer av frågor om oss eller om våra tjänster

E-post: Obligatoriskt*
Ditt Meddelande: Obligatoriskt*